Perioden inför Miljöpartiets kongress har de senaste månaderna präglats av kris och motgångar där regeringsansvaret har kostat en hel del. Partiet har mycket dåliga opinionssiffror och kan enligt mätningar hamna under riksdagens fyraprocentsspärr i september. På kongressen hade medlemmarna det enligt uppgift trevligt och uppmuntrade varandra samtidigt som de gav sångerskan och debattören Malena Ernman ”kongresspriset” som tack för värdefulla samhällsinsatser. Förutom i facket ”antirasism”, har Ernman även agerat klimatdebattör och prissumman som utdelades var på 15 000 kronor så att hon kan bygga ett växthus.
Satsning på höghastighetståg har runnit ut i sanden
Miljöpartiets kamp för att rädda klimatet har förbytts till en kamp för att rädda partiet, och partikongressen lyckades också få god medial uppmärksamhet. Flera av partiets profilfrågor har dock åkt på stryk i regeringen, inte minst massinvandringen och höghastighetstågen har tappat intresse hos regeringspartnern Socialdemokraterna, som visserligen gjort förnyade uttalanden till dess favör så sent som i april. Men efter några år av debatt kring en framtida satsning på höghastighetståg i Sverige har projektet runnit ut i sanden, flera av oppositionspartierna har sagt nej till höghastighetståg och även regeringspartiet Socialdemokraterna har visat sig mer skeptiska sedan Thomas Eneroth (S) tillträdde som ny infrastrukturminister. Eneroth har dessutom visat sig vara öppet flygvänlig och bejakar en enorm utökning av flygrörelserna på Arlanda Flygplats och han satte miljöministern Karolina Skog (MP) på plats i frågan.
Den så kallade Sverigeförhandlingen som gick ut på att en samling kommuner presenterade för statens förhandlare hur många tiotusentals lägenheter dessa kommuner skulle bygga i sina stadscentra om staten ordnade en station för höghastighetsbanan (kommunerna avsågs även avtala om medfinansiering), är avslutad och uppfyllelsen av bostadsbyggandet kommer sannolikt inte att ge några nya järnvägar inom överskådlig tid. Åter kan ännu en generation socialdemokratiska kommunalråd i Borås och liknande städer känna sig lurade på konfekten, men mest besvikna är förstås alla de miljöpartipolitiker som kämpat för höghastighetståg som skulle konkurrera ut inrikesflyget och ”rädda klimatet”. För regionala miljöpartikaraktärer som regionrådet Birgitta Losman i Bollebygd, är det dock ett totalt nederlag om höghastighetstågen inte blir realiserade – det måste drivas i valet tillsammans med klimat- och antiflygretoriken.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.