Konjunkturinstitutet skriver att deras analys visar att bonus/malus-systemet inte är kostnadseffektivt. De anser också att det är förknippat med ”rekyleffekter som stimulerar ökat bilåkande”, vilket måste bli en stor black om foten för Miljöpartiets argumentation i framtiden. Man menar också att lagens utformning ”fördröjer föryngringen av fordonsparken, särskilt vad gäller relativt stora utsläppsintensiva bilar, samt har liten inverkan på utsläppen till 2030”. Fordonsparkens ålder är ett vanligt mått på hur väl utvecklad teknik fordonsflottan i ett land har. Generellt gäller att ju nyare fordonsparken är, desto mindre utsläpp genererar den.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.