H&M har nu tvingats be om ursäkt för att butikskedjan marknadsförde en tröja för barn med texten ”coolest monkey in the jungle”. Det är ganska vanligt i barnsammanhang att använda ord som apor, troll eller kakmonster för att det är lite gulligt och busigt. Så var också tanken med tröjan.
Eftersom nästan alla pojkmodeller i H&M:s reklam är mörka talade sannolikheten för att modellen även för tröjan skulle vara mörk, vilket också blev fallet. Detta fick twitterilskan att vakna. Twittrarna menade att reklamen var fel. Tröjan var visserligen okej, och att ha svarta modeller var också bra. Men inte i kombination med varandra, är åsikten som ännu inte förklarats närmare än så.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.