Vad som bär upp siffrorna är bland annat utomhusannonser och direktreklam. Men trots det ökade intresset för reklam och marknadsföring fortsätter investerarna att överge traditionella medier. I takt med att svenskarna slutat läsa så kallade gammelmedier har också annonsörerna dragit öronen åt sig och övergivit den plattformen.
Storstadspress, det vill säga DN, GP, SvD och Sydsvenskan, tappade hisnande 20,3 procent av sina annonsintäkter förra året, vilket till och med är värre än året dessförinnan.
Illa gick det också för kvällspressen, det vill säga Aftonbladet och Expressen, som fortsätter att även i år slå rekord i försämrat resultat. Totalt förlorade kvällspressen 18,9 procent av sina annonsintäkter 2017.
Raset för annonsköp går parallellt med tappet av läsare, där Aftonbladet ligger sämst till. Den vänsterextrema tidningen som under sina glansdagar hade en upplaga på närmare en halv miljon, är i dag nere på runt ynka 70 000. Även trafiken till tidningens nätupplaga rasar kraftigt. De senaste åren har tidningen tappat drygt 20 000 i upplaga per år, och pappersupplagan har av regeringens medieutredning förutspåtts gå i graven under 2018.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.