Vår exempelfamilj bor i en förort till Stockholm. Familjen består av Anton, 41 år, som är civilingenjör, Greta, 38 år, och arkitekt samt de två barnen Stina, 11 år, och Johan, 9 år. Familjen behöver därmed anpassa sitt resande till skollov och semestertider. De har bestämt sig för att åka till sin favoritort Alicante i Spanien mellan den 18 juli och 1 augusti.
De har tidigare rest med lågprisflyg och bokat hotell själva på nätet och med fullservicecharter några gånger. Nu har de dock hört regeringens förmaningar och tänker göra ett ”klimatsmart” val: de tar för första gången tåget. De bestämmer sig för att åka första klass, eftersom resan är lång. För att ha något att jämföra med kollar de priser på både lågprisflyg och charterresor. I år skulle resan kosta cirka 35 000 kronor med lågprisflyg (varav 20 000 kronor för boende) respektive 45 000 kronor med charter, med likvärdiga hotellalternativ.
Krångliga bokningsrutiner
Greta börjar med att kolla in SJ:s bokningssida och konstaterar att man på sj.se kan boka resans början, till Köpenhamn, men inte längre. Det känns lite konstigt, tycker hon, att Sveriges statliga järnvägstrafikbolag inte erbjuder en bokningsservice för mer internationell trafik än så, i dessa tider. Det borde rimligen vara en tjänst som skulle kunna öka tågresandet och i någon mån bidra till att flytta trafik från flyg till tåg.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.