Det var för cirka ett år sedan som Ikea, via bland annat Lokaltidningen.se samt Helsingborgs dagblad, meddelade omvärlden att man nu ville öka tillgängligheten i sin kundtjänst per telefon. Ett nytt kundcenter i Helsingborg skulle invigas under hösten år 2018, och nu ville man tydligen öka den mångkulturella satsningen.
Medveten satsning på araber
Snart stod det klart att Ikea i sitt så kallade tillgängliggörande av kundtjänsten ville satsa stort på just arabiska som språk. Motiveringen för detta, så som det återges i Lokaltidningen.se samt Helsingborgs dagblad, för är att Ikea tydligen anser att araberna från Mellanöstern är en viktig grupp i Sverige. Ansvarig för kundtjänsten, Andreas Castor, säger till Helsingborgs dagblad att det handlar om ”inkludering” och ett sätt att motverka så kallad diskriminering.
Kan inte engelska eller svenska
En annan motivering som Andreas Castor för fram är att de arabisktalande, huvudsakligen muslimska, invandrarna från Mellanöstern inte behärskar vare sig engelska eller svenska i särskilt hög grad, utan hellre föredrar att tala sitt arabiska språk. Detta är alltså en motivering för att närmare ett 30-tal medarbetare sedan januari 2019 har anställts för att enbart kunna betjäna arabisktalande kunder per telefon.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.