Stockholmsmodernism i Pärnu - Rail Baltica-stationerna blir påkostade arkitektdrömmar. Bild: Rail Baltica

Rail Baltica – EU-finansierat storprojekt byggs nu

Rail Baltica skall knyta Baltikum till Polen och Tyskland. Projektet syftar till att ge normalspårförbindelse utan omlastning eller hjulbyte direkt till marknaderna i EU. Snabba persontransporter utlovas och EU finansierar 85 procent trots kartelldomar, god ekonomi i länderna och andra gigantiska EU-bidrag. Järnvägen byggs dessutom med anslutningar till olika Nato-förläggningar.

Rail Baltica skall bli de baltiska ländernas snabbtågsförbindelse till Warszawa och Berlin. Längs en närmast spikrak linje från Tallinn i norr till Kaunas i syd kommer de närmaste åren en ny järnväg byggas. Adderat till det från Kaunas till Polens gräns, rör det sig om en 87 mil lång järnväg och prislappen är 5,79 miljarder Euro. Enligt avtalen kommer EU att stå för 85 procent av kostnaderna för att de baltiska länderna skall förbindas med persontåg som kan färdas i 240 kilometer i timmen (234 kilometer timmen säger letterna, 250 hävdar ytterligare andra) och 1 000 meter långa godståg kan framföras med västeuropeisk spårvidd 1 435 millimeter så att varken omlastning eller hjulbyte längre behövs. Med en medelhastighet på 170 kilometer i timmen inklusive de många uppehållen, så kan den framtida snabbtågsresan från Tallinn till polska gränsen klaras av på ungefär fyra timmar och möjligen kan Warszawa nås på sex timmar medan Berlin kommer fordra 12 timmar med nattåg.

Från Kaunas till Bialystok i Polen är det dock en kurvig och oelektrifierad linje som man rustat upp och där rullar redan godstrafik sedan 2017. Det är inte specificerat hur det skall snabbtågsanpassas där, men restidsangivelser ger vid handen att det kommer att förbli låga hastigheter på den sträckan. Kritiker förundras över att de nödvändiga investeringarna inte omnämns i projektet, åtminstone behövs en elektrifiering genomföras ner till Polen.

Europaväg 67 har varit Baltikums livlina mellan Litauen och Polen till resten av EU. Civila landtransporter den rakaste vägen, genom ryska delen av Ostpreussen, Kaliningrad, sker följaktligen inte. Utöver det nyutvecklade frakterna ”Järnvägsbron Eurasien” från Kina och Ryssland till Tyskland via Kaliningrad där nyttan istället ligger i att över Östersjön undvika Polen (se tidigare artiklar) går alla landtransporter inom EU runt det ryska Kaliningradlandet. Den tills för ett par år sedan mycket smala Europaväg 67 har varit den tunga trafikens primära landförbindelse mellan Litauen och Polen, E 67 har sedan 2015 också med EU-pengar raskt byggts ut till ordentlig motorväg på delen från Kaunas till Polska gränsen, något som underlättat både industri- och Nato-transporter.

Karta över Rail Baltica.

 

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Ny studie om riskerna med mRNA-vacciner

Ny studie om riskerna med mRNA-vacciner

🟠 UTRIKES En studie utförd av forskare vid Yale University, publicerad i februari 2025 på den vetenskapliga plattformen MedRxiv, har skapat uppståndelse genom att påvisa att vissa patienter som vaccinerats mot Covid-19 fortsätter att producera spikproteinet i upp till 709 dagar efter injektionen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Medryckande biografi från ett liv inom internationell business

🟠 BOKRECENSION Näringslivet och dess aktörer har ofta något att berätta. Efter ett yrkesliv inom handel, finans och industri, i alla dess förgreningar, så samlar man visdom och upplevelser av en speciell typ – av näringslivstyp. Det vill säga minnen från sådant som affärsjuridik, management och resor och förhandlingar med allsköns affärspartner. Den senaste i raden av sådana memoarer har skrivits av en skånsk äventyrare och businessman vid namn Björn Fajersson. Nya Tiders recensent har läst och begrundat.

Det kristna dopet

🟠 KULTUR ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er i alla dagar till tidens slut.”

Vad är distribuerade beräkningar?

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Datorvärlden har gått från isolerade maskiner utan yttre kontakter, till sammankopplade i nätverk och vidare till att nästan kunnas se som en stor maskin med kombinerad beräkningsförmåga. Dagens datorer kan få mycket mer gjort när de delar arbetet med andra maskiner. Detta kallas för ”distribuerade beräkningar”, eller på engelska, distributed computing.

Olof Skötkonung och mynten i Sigtuna

🟠 För många år sedan besökte vi Sigtuna och de arkeologiska utgrävningar som pågick där. Det var spännande att se hur arkeologerna tog hand om de olika fynden och de berättade om vad de hade hittat. Bland annat fanns mynt av olika slag. Mynt är en viktig del av historien så därför ska vi bekanta oss med Olof Skötkonungs myntprägling i Sigtuna.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.