Ingen oskyddad teknik på utsidan av tågen längre – varken snöstorm, isregn eller 40 minusgrader stoppar DOSTO. Foto: Nya Tider

Nya schweiziska tvåvåningstågen DOSTO hos Mälartåg och Upptåget

En julklapp till de hårt prövade jobbpendlarna i Mälartrafiksområdet kom i mitten av december. Tvåvåningstågen DOSTO, som utvecklats av Schweiziska Stadler, provkördes under hela 2019 innan Mälartåg och operatören SJ vågade sätta dem i reguljär trafik. De accelerationsstarka tågen erbjuder en mycket angenäm resa.

Den 17 december provåkte Nya Tider DOSTO, den nya dubbeldäckaren som precis satts i trafik i Mälardalstrafiks linjenät. Efter en förlängd provkörningsperiod började tågen köras med passagerare först i mitten av december istället för tidigare under året som man tidigare hade lovat. Från och med detta år kan äntligen de hårt prövade resenärerna få minskade restider och god komfort utan trängsel. ER1/DOSTO har mycket bra acceleration och det känns verkligen i dessa fyra-vagnars motorvagnståg där flertalet hjulaxlar är motoriserade. DOSTO heter ER1 på järnvägens internspråk, men marknadsförs som DOSTO. Det är tillverkat av aluminium men dess moderna konstruktion uppfyller krocksäkerhetskraven och vinteranpassning för svenska förhållanden följer så att säga med på köpet från det schweiziska ritbordet. Tågen är konstruerade för drift i 40 minusgrader och 80 centimeters snödjup på spåren. För att klara vinterförhållanden är underredena utformade för att minimera nedisning, vagnsövergångarna har fått dubbla bälgar och snöplogarna är extra stora. I passagerarutrymmena finns dessutom effektiv golv- och väggvärme och särskilt anpassad isolering.

Interiören är stram och elegant. Foto: Nya Tider

 

Nya Tider en reste provtur på övervåningen där synintrycket också gjorde sitt när landskapet svischade fram på ett i Sverige helt unikt sätt. De tidigare trånga grå X40 tvåvåningståg som SJ körde i Mälartrafiken går inte att jämföra vad gäller reseupplevelse. Nu slipper allt fler de bespottade X40 som istället koncentreras till bland annat SJ:s InterCitytrafik Stockholm-Västerås-Göteborg och Stockholm-Uppsala. DOSTO har istället en bekväm och fräsch interiör med luftkonditionering och tilltagna utrymmen för större bagage samt extra många stickkontakter åt passagerarnas IT-prylar. Benutrymmet och de lutningsbara stolarna – 333 platser per tåg – bör falla de flesta passagerarna i smaken. I nedervåningen finns flexutrymmen för rullstolar, barnvagnar eller ”maximalt sex cyklar”. Det finns ytterligare 24 fällstolsitsar längs väggarna och givetvis ordentliga handikappanpassade toaletter. DOSTO är för övrigt trycktrögt vilket innebär minskat obehag framför allt vid tunnelpassager i hög fart. Topphastigheten ligger på 200 kilometer i timmen och den starka accelerationen och effektiva inbromsningen är egenskaper som efter de omfattande spårutbyggnaderna kommer väl till nytta. Totalt 33 stycken DOSTO skall levereras till Mälartåg och till detta kommer 8 inom Upptågets trafik. Under 2021 kommer samtliga tvåvåningståg ha levererats till Sverige från fabriken Stadler Pankow i Berlin.

Det är välförsett med kontakter för arbetspendlare. Foto: Nya Tider

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Den största stenåldersgraven i Halland

Den största stenåldersgraven i Halland

🟠 HISTORIA I Snöstorps socken, som är belägen öster om Halmstad, kan den som besöker Halland finna detta landskaps största gånggrift. Gånggrifter är vad stenkammargravarna från stenåldern är kända som. Denna stenkammargrav är känd som Tolarpsgraven och Tolarps gånggrift.

Läs även:

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Drömmen om ett annat USA

🟠 BOKRECENSION Det är lätt att tro att styrande eliter alltid är konservativa. De sitter ju redan på pengarna och makten, så varför skulle de vilja ändra något? Men nuförtiden har vi utopistiska makteliter som försöker genomföra radikala förändringar. Det går inte att ta miste på deras hybris. Eliternas uppror och sveket mot demokratin av den amerikanske historikern Christopher Lasch handlar om detta, och om flera angränsande ämnen. Den kom första gången 1995. Boken har fortsatt väckt intresse och debatt, så nu kommer den i nyutgåva. För dig som vill sätta dig in i en alternativ syn på hur USA skulle kunna vara är detta en intressant bok.

Sagerska palatset

🟠 KULTUR När Sveriges regeringschef vecklade ut Prideflaggor på balkonger till det officiella residenset, som också innehåller hans tjänstebostad, roterade nog Vera Sager i sin grav. Det eleganta stadspalatset, en gång tillhörande paret Vera och Leo Sager, var en symbol för en utsökt elegans, traditioner och europeisk savoir-vivre. Men vad har det blivit av denna tradition?

Naturreservat – Vår värdefulla natur

🟠 KULTUR Tänk om den gamla eken vid stigen kunde tala. Den skulle kunna berätta om allt som tilldragit sig i dess närhet. Den skulle berätta om strålande sol och torka, oväder och stormar, boskap och människor som vistats i dess närhet och varit en del av historiens gång. Naturen är vår historia, vår nutid och framtid. Den är livsnödvändig och måste vårdas och skyddas för kommande generationer. Därför är naturreservaten så betydelsefulla!

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Nordens tidiga konst

🟠 HISTORIA Vid sidan av den kristna konsten på den europeiska kontinenten fanns den nordiska djurornamentiken. Ornamentik är utsmyckningar på byggnader, keramik, vapen, smycken och spännen. I Norden skapades djurornamentik från cirka 375 e.Kr. till 1100-talet. Vad som gör denna ornamentik speciell är att den inte utvecklades i en stadskultur, utan av ett folk som levde sida vid sida med djur och natur.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.