I dessa 2,5 ton plåt åker fyra vuxna bekvämt med gott om bagage. Fattas bara annat! Men det gör de också i Volkswagens högbyggda Golf Sportsvan. På måttligare 434 gånger 181 centimeter ger den motsvarande utrymmen, väger drygt ett ton mindre och kostade knappt tredjedelen.
Kostade, för den tillverkas tyvärr inte längre. Men med 150 hästkrafter och 340 Newtonmeters vridmoment från dieselmotorn toppar den 212 kilometer i timmen och klarar 0-100 på runt 9 sekunder. Vem behöver mer? I motorvägsfart, 110 kilometer i timman håller motorn nerv- och bränsleskonande 1 900 varv per minut. Perfekt för effektiva långfärder.
Mot detta kan Touareg sätta sin 4-hjulsdrift. Den passar bra för tunga släp och dåliga vägar, men det rättfärdigar inte 2,5 tons vikt. Fysikens lagar råder. 2,5 ton är 56 procent mer material än 1,5 ton. Material kostar – och kräver energi. En intelligent ingenjörslösning är alltid resurssnål. Annars är det slöseri.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.