Den 20 december meddelade SJ AB att bolaget har slutfört sin snabbtågsupphandling och beslutat att tilldela en beställning på minst 25 nya snabbtåg till Bombardier Transportation Sweden AB, som sedan den 29 januari 2021 är en del av Alstomkoncernen. Typen är Zefiro 250 (en anpassad variant därav) och är en fjärrtågstyp som delar teknisk plattform med Zefiro Express, Västrafiks nya tåg X80 som levereras från och med detta årsskifte. Persontåg tillverkas inte längre i Sverige, bygget kan lika gärna ske i Kina som Tyskland, men viss slutmontering och teknikkomplettering kan ske i Europa. Berlin-Hennigsdorf brukar vara vanlig monteringssanhalt även för tåg som byggts i Kina.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.