I Regionens Hus, i folkmun ”Vita Huset”, får 1 500 byråkrater nya centrala lokaler alldeles vid Göteborgs Centralstation. Det har bekostats genom en miljard lånade kronor. Nu slipper landstingsbyråkraterna att åka till de gamla kontoren som låg på det natursköna Lillhagen några kilometer norrut på Hisingen eller någon av de andra 46 adresserna runt om i centrala Göteborg. Regionledningen flyttas de facto från Vänersborg där dess säte föreskrevs ligga när staten bestämde att bilda Västra Götalandsregionen för 20 år sedan av tre landsting samt sjukvårdsverksamheten från Göteborgs Stad. Ungefär samtidigt som inflyttningen till det nya landstingspalatset avslöjade dock Sveriges Television att det nya barnsjukhuskomplexet, som uppförs på Östra Sjukhusets område i Göteborg, drabbats av märkliga kostnadsökningar och att ingen kontroll funnits på godtyckliga tillägg från byggentreprenören. En obehörig regiontjänsteman har dessutom tecknat huvudavtalen med NCC vilka redan de löper på flera hundra miljoner kronor. Skandalen har bara börjat och det kan bli dubbelt så dyrt som budgeterat, men Vita Huset kom i hamn utan att medborgarna ens protesterade. De har fullt upp med att fokusera på Västlänken, som Trafikverket i maskopi med Göteborgs stad försöker genomföra med risk för stora permanenta skador i stadsmiljön.
Lillhagen dög inte åt slitna politiker
För att kunna genomföra förverkligandet av politikerdrömmen om det nya centrala regionkansliet Regionens Hus, och ersätta de 46 hyrda lokalerna, varav merparten var utspridda i dyra ”city-lägen” behövde man alltså först köpa en tomt av Göteborgs Stad. Detta skedde i början av detta årtionde. En lokal, och endast en, den till mängden arbetsplatser sett största låg på Lillhagsparken. Lillhagen var länge ett område som var känt för sina stora mentalsjukhus och psykiatrivårdsanläggningar, där hade VGR enorma kontorsytor med bland annat ekonomiavdelningen. Vissa andra kanslier hade hänvisats dit när de önskat hyra i centrum. Alternativet att centralisera de 46 adresserna till Lillhagen istället utreddes inte, trots att det fanns gott om lediga lokaler och att det fanns byggbar mark att komplettera med saknade kvadratmeter. Nybyggt och centralt läge var kravet från byråkraterna, gångavstånd från tågen var ett viktigt argument trots att det hade gått att upprätta direkta busslinjer från centralstationen eller anlägga en hållplats på Bohusbanan i Lillhagen.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.