Att ta en reklamfilm från anonyma politiska motståndare och blåsa upp den till en ”nyhet” är ett av flera lågvattenmärken i svenska mediers bevakning av presidentvalen. Den 26 oktober lyfter Aftonbladet fram en Trump-fientlig reklamfilm som en ”varning” för att det kommer att vara farligt med Trumps ”finger på avtryckaren” för USA:s kärnvapenarsenal.
Reklamfilmen innehåller en sekvens från en intervju med Trump där en aggressiv programledare säger att ”ingen vill höra” en amerikansk presidentkandidat tala om att kanske använda kärnvapen. Trump svarar: ”Så varför tillverkar vi dem då?” Lyssnar man på vad Trump sade i både detta och flera andra sammanhang så är det tydligt att han pratar om avskräcknings- och förhandlingsfaktorn – varför tillverka kärnvapen och sedan lova dyrt och heligt att inte använda dem? Propagandister i massmedia och renodlade politiska PR-makare har försökt få det till att han menar att kärnvapen är till för att användas, trots att han upprepade gånger dementerat den tolkningen av hans ord och sagt att han ”vore den siste” att använda kärnvapen.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.