Ändå är den ovan nämnda uppfattningen förvånansvärt nog inte korrekt. Det är nämligen fallet att det också finns en tradition av kristen marxism i vilken marxismen och kristendomen har synkroniserats på både en praktisk och teoretisk nivå.
Det har funnits en tendens bland teologer att bli inspirerade av både Karl Marx och Jesus och betrakta båda som centralgestalter för mänsklig frigörelse. På samma sätt har en institution som Svenska kyrkan under årens lopp svängt kraftigt till vänster och den står i dag som en fyrbåk för feminism och mångkulturalism, och mot nationalism och kritik av invandringspolitiken.
Om detta skriver Johan Sundeen i boken 68-kyrkan: Svensk kristen vänsterns möten med marxismen 1965–1989 (2017).
Det går utan överdrift att fälla omdömet att Sundeen torde öppna upp en ny värld för de allra flesta. Teologin som ämne och kyrkorna som institutioner är tämligen avlägsna för de allra flesta och de är således områden där den allmänna kunskapsnivån kan sägas vara låg. Sundeen gör därmed en verklig bildningsinsats när han både kan sammanfatta ett massivt material av tidigare forskning samt frukterna av egen primärforskning. Hans bok ingår i en större forskningsansats kallad ”Arvet efter 1968” där Svante Nordin och Lennart Berntsson är forskningsledare.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.