Varje dag rullar miljontals litium-jonbattericeller av det löpande bandet vid Teslas Gigafactory i staden Sparks i Nevada. Dessa celler, som produceras på plats av Panasonic, är avsedda att buntas ihop i tusentals i batteripaketen på nya Teslabilar. Men inte alla kvalificerar sig för ett liv på vägen. Panasonic kör lastbilslaster av celler som inte passerar deras kvalitetstester till en anläggning i Carson City, ungefär en halvtimmes bilresa söderut. Där finns Redwood Materials, ett litet företag som grundades 2017 med ambitionen att bli ett anti-Gigafactory, en plats där omvandlas till råvaror som kommer att fungera som råmaterial för nya battericeller. För detta ändamål har de partnerskap med Panasonic och med Amazon, som har investerat i företaget. Hittills har de återvunnit motsvarande 1 gigawattimme, lika mycket som 100 Teslor, något som skall jämföras med de 180 000 Teslor som såldes bara under 2019. Teslas marknadsandel motsvarade 28 procent det året.
Redwood är en del av en våg av nya startupföretag som konkurrerar om att lösa ett problem som egentligen inte existerar ännu: Hur man återvinner berget av batterier från elfordon som är utslitna. Under det senaste årtiondet har världens litium-jonproduktionskapacitet tiodubblats för att möta den ökande efterfrågan på elbilar. Nu har fordon från den första produktionsgenerationen precis börjat nå slutet av sin livslängd. Detta markerar början på en tsunami av förbrukade batterier, som bara kommer att bli värre när fler elbilar kommer ut på vägarna. International Energy Agency förutspår en 800-procentig ökning av antalet elbilar under det kommande årtiondet, där varje bil är packad med tusentals battericeller. Den smutsiga hemligheten med elbilsrevolutionen är att det skapar en tidsinställd bomb av e-avfall, och att lösa frågan om litium-jonåtervinning är det enda sättet att desarmera den.
Redwoods VD och grundare J.B Straubel förstår problemet bättre än de flesta. När allt kommer omkring så spelade han en viktig roll i att skapa det. Straubel är medgrundare till, och var fram till förra året CTO på, Tesla, ett företag han gick med i när det var möjligt att räkna alla dess anställda på ena handens fingrar. Under hans tid där växte företaget från en liten startup som sålde sportbilar till den högst värderade biltillverkaren på planeten. På köpet blev Tesla också en av världens största batteriproducenter. Men som Straubel ser det är batterierna egentligen inte ett problem. ”Den stora möjligheten är att se det här materialet som en råvara för återanvändning och återvinning”, säger han. ”Med alla dessa batterier i omlopp, verkar det bara fullständigt uppenbart att vi så småningom skapar ett ekosystem för återvinning.”
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.