Annonsörer som lockar trafik till sin sida med falska nyheter ska exkluderas från Googles och Facebooks annonsnätverk, meddelade företagen i mitten av november. Detta efter att man fått kritik från opinionsbildare i systemmedia, som skyller Donald Trumps seger i det amerikanska valet på uppgifter som förmedlats via sökjätten respektive det sociala nätverket.
Facebook sade i ett uttalande: ”Vi sätter inte in eller visar annonser i appar eller på sidor som innehåller olagligt, vilseledande eller bedrägligt material, vilket inkluderar falska nyheter”. Tidigare har man bara blockerat sajter som sysslar med lurendrejeri av typen magiska bantningskurer, men nu utökas alltså defintionen. Som falsk nyhet uppges till exempel att påven skulle ha hållit på Trump i valet, en ”nyhet” som fick stor spridning. Många befarar dock att definitionen kan göras mycket vidare än så. Redan i dag stängs Facebook-konton för oppositionella personer ned titt som tätt.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.