Polska statens förstörelse av Natura 2000-området har mött skarp kritik från EU som dock fortsätter att ge landet 100-tals miljarder i bidrag. Foto: Stillbild Youtube

EU:s infrastruktursatsningar främst till nytta för Nato

De stora satsningarna på gigantiska infrastrukturprojekt i Polen, Litauen, Lettland och Estland förväntas gynna näringslivet och erbjuda snabba resor till, och effektiviserat godsflöde med, övriga EU. Såväl Rail Baltica och nya polska motorvägar innebär avgörande satsningar riktade mot Nato, som sedan 2017 utökat sin närvaro med framskjutna stridsgrupper i länderna. Men EU stöder inte ”Nya kanalen över näset Frische Nehrung”.

Som Nya Tider berättat tidigare så utgör Rail Baltica en del av det europeiska TEN-T, och EU-kommissionens målsättningar att utveckla ett hållbart nätverk av järnvägslinjer, vägar, hamnar och flygplatser. TEN-T är benämningen på de av järnvägarnas huvudlinjer som man avser att utveckla fram till 2030 till en sammanlagd summa av 500 miljarder euro från både medlemsländerna och varierande storlek av gemensamt EU-anslag. I TEN-T innefattas nio multimodalt anpassade huvudtransportkorridorer och en av dessa är North Sea-Baltic Corridor som i sin tur har Rail Baltica som fundamental delkomponent. En pusselbit i ett hållbart Europeiskt transportsystem, men också för de militära behoven. De ofta överdimensionerade vägsatsningarna i det glesbefolkade nordöstra Polen och en helt ny fartygskanal som byggs för att undgå den ryskkontrollerade inseglingsrännan vid Baltisjk till lagunen Frisches Haff, har också militär betydelse. Den ryska marinbasen Baltisjk ligger i den gammalpreussiska staden Pillau, som befästes starkt av Gustav II Adolf när svenskarna besatte den och flera andra preussiska hamnar. Motsvarande problem upplevs i nutid med den skillnaden att det är på Rysslands nåder insegling medges i haffen och exempelvis ligger staden Elbings hamnverksamhet under en våt duk.

Baltisjk Containerhamn (Pillau) är inte stor, men mycket viktig i tysk-rysk handel. Foto: Stillbild Youtube

 

EU-toppar och Nato-höjdare bekräftar avsikterna

Här några utspel från i år som understryker just de militära kraven på infrastrukturen.

Herald Ruijters, investeringsdirektör Generaldirektoratet för transport och rörlighet, inom EU-kommissionen, har i sammanhanget garanterat att TEN-T kommer att fullborda Europas inre marknad genom att säkerställa den fysiska kontakten mellan medlemsstaterna och hantera saknade länkar. Det vill här säga att investeringarna spelar en stor roll för tillväxten särskilt i de baltiska länderna, men utan omsvep medger också Herald Ruijters den militära nyttan:

”TEN-projekten som Rail Baltica är också viktiga på en militär nivå, då 1,5 miljarder euro är särskilt avsatta för militära trupper och materieltillgångar. Vi kommer inte att investera bara i militär rörlighet, det är inte vår uppgift”, sade han. ”Men där denna infrastruktur samtidigt kan gynna såväl civilbefolkningen som militären, bör vi göra det.”

Natos stridsgrupper i Polen och Baltikum kan snabbt frakta pansar med den EU-finansierade järnvägen för att försvara Suwalki-luckan. Bild: Nya Tider

 

General Jörg Vollmers, befälhavare för Allied Joint Force Command i Brunssum (Nato-ort i Nederländerna) intygade även han, den 25 juni, att järnvägsprojektet kommer att förbättra den militära rörligheten avsevärt:

”Det är ett civilt och inte ett militärt projekt, men det kommer att vara gynnsamt för båda ändamålen. Det blir fördelaktigt för båda parterna eftersom projektet är till nytta för både ekonomin och militära styrkor”, förklarade Jörg Vollmers under ett besök i Vilnius. Han beskrev också Rail Baltica som ett nyckelprojekt för att bättra på den militära rörligheten i regionen och manade länderna att gå vidare med att anpassa hela sin infrastruktur till gagn för trupprörelser. Natogeneralen emotser satsningar på både järnvägar, landsvägar, hamnar och flygplaster, men ser även att besluten om specifika projekt måste fattas på nationell nivå. På motsvarande sätt har Litauens försvarsminister Raimundas Karoblis tidigare i maj månad fastslagit Rail Balticas viktiga roll för trupptransporter:

”Den framtida järnvägen bör särskilt uppfylla utfordringarna som förflyttning av militär utrustning motsvarar”, enligt försvarsministern.

Den med EU-finansiering utbyggda och 2016 öppnade flygplatsen Szczytno/Ortelsburg har haft tre dagliga förbindelser med Berlin, samt London, Düsseldorf och Krakow. Förmodligen är den militära nyttan mycket större än den civila – den bär även öknamnet ”CIA:s tortyrflygplats” . 2014 fick polska staten betala ett skadestånd på 100 000 och 300 000 Euro till två fångar som Polen tillåtit CIA att hålla på sin ”Black Site” (hemligt CIA fängelse) på Stare Kiejkuty vid flygplatsen Szczytno, detta efter en dom av Europadomstolen. Trots tortyrfängelset gav EU gärna pengar till att bygga ut flygplatsen som öppnades två år senare under det civila namnet Flughafen Olsztyn-Mazury.

Natos ‘tortyrflygplats’. Bild: Nya Tider

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Läs även:

Franska frontsoldater i Ukraina

Franska frontsoldater i Ukraina

🟠 UTRIKES Under måndagskvällen den 22 april och följande natt sändes i franska BFM TV ett ovanligt reportage från den ukrainska fronten, där flera franska soldater deltar i riskfyllda operationer. Vilka är de? Och varför riskerar de sina unga liv?

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Jan Guillou sätts under lupp

🟠 RECENSION Det är nog många som stört sig på Jan Guillou. En ny bok av litteraturprofessorn Ola Holmgren har dock tagit det hela ett steg längre. Den låter Guillou bli utgångspunkten för en kritik av en hel tidstendens. Guillou blir till en symbol för ”journalismen”, ett slags ideologi som bygger på att gestaltningen är oväsentlig, utan det enda som räknas är spännande och sensationella uppgifter. Förutom att vara en fiende till konsten döljer journalismen också på ett förrädiskt sätt en stark politisk tendens, i Jan Guillous fall bland annat en okritisk inställning till islam. Även den som inte är intresserad av litteratur kan njuta av det underhållande angreppet på den pompöse Guillou.

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ingen vaken person har kunnat missa att USA nyligen hade en spektakulär solförmörkelse, något som har fått stor medial uppmärksamhet innan, under och efter. Tidsschemat för den totala förmörkelsen den 8 april 2024 var beräknad till sekunden, detta tusentals år efter att skrämda människor först började försöka förutse dessa kosmiska händelser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Den mystiska gravplatsen

🟠 HISTORIA Platsen där det ensamma järnkorset står är känd som Falks grav, men egentligen ligger rånmördaren Jonas Falk inte begravd där. Istället är det hans avrättningsplats som järnkorset vars inskription lyder ”FALK – 1855” markerar. Vad som gör denna plats till ett mysterium är blommorna. Varje sommar ligger nämligen färska blommor på Falks grav och trots kameraövervakning vet man fortfarande inte vem eller vilka som lägger dit dem.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Klicka här för att utforska vad ett casino utan svensk licens kan erbjuda!
Klicka här för att läsa om Betalrevolution

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.