Debatt i svt mellan Marcus Birro och Martina Montelius. Stillbild: SVT

Folket, etablissemanget och verkligheten

På senare tid har en diskussion uppstått offentligt kring folkets oro, där etablissemanget frågar sig om man borde ta den på allvar eller om det ens går att tala om ett folk och ett etablissemang. En debatt i SVT mellan Marcus Birro, som hävdar att folket nu reser sig mot ett etablissemang som ser ned på det, och Martina Montelius, som avfärdar hela beskrivningen, tydliggjorde en del av problematiken.

– Men hur vet du hur det ser ut i den riktiga verkligheten, blir teaterchefen Martina Montelius fråga.
– Jag kan betydligt mer om den än vad du vet, blir poeten Marcus Birros svar.
Debatten i SVT:s Opinion Live den 1 december om folk och etablissemang mellan den statssubventionerade dramatikern Martina Montelius och den ur salongerna numera förpassade Marcus Birro blir snabbt hätsk och personlig, men ska ses som en del av ett större sammanhang.

Efter växande framgångar för EU- och invandringskritiska partier i Europa, och Donald Trumps valseger i USA, har någon yrvaken politiker i Sverige börjat tala om att man kanske borde ta folks oro på allvar. Inom främst medier har därefter en motreaktion växt fram, eftersom man tycker att folk är oroliga för fel saker, vilket i klartext förstås betyder invandringen. I stället för att försöka förklara varför dessa oroliga har fel, väljer man att ifrågasätta om det verkligen finns ett folk, samtidigt som man själv absolut inte ingår i någon sorts etablissemang.

Debatten i SVT hade föregåtts av debattinlägg och genmälen från de båda inblandade, där Birro i en text menade att en folkets revolution nu pågår mot de eliter som vägrar lyssna, medan Montelius något märkliga motdrag blev att framhäva asylsökande som dem man borde lyssna på. Redan i sitt första svar, publicerat i Expressen den 24 november under rubriken ”Eliten verkar helt ha tappat sin kompass”, bjuder Montelius på ett antal av etablissemangets grepp i denna diskussion, bland annat den sannolikt medvetna missuppfattningen att raljerande kring godhetssignalering och ”godhet”, inom citationstecken, på något sätt handlar om en motvilja inför verklig godhet:

”Under hösten har jag arbetat mycket med barn som flytt till Sverige från krig – eller som har föräldrar som gjort det. Vi har gjort teater tillsammans. Jag gjorde inte detta i något försök att vara god – jag lovar. Jag vet att man inte ska vara god.”

Även denna taktik har varit flitigt förekommande under de senaste veckornas offensiv, där vi har fått ta del av olika varianter av att om det nu är politiskt korrekt att inte vara rasist och homofob, ja, då är man minsann stolt över att vara politiskt korrekt – man argumenterar mot något ingen har påstått. Det är också intressant att notera vilka människor som uppenbarligen kände sig träffade när godhet kom på tal, vilket ledde till att de vanliga medierösterna stod upp för sin rätt att vara goda, trots att de aldrig hade nämnts vid namn.

Den tv-sända debatten inleder Marcus Birro med att dela in etablissemanget i det kulturella, politiska och mediala, där han framhåller att dessa nu sitter i samma båt. Det är en viktig poäng, eftersom vi ständigt ser hur dessa tre komponenter agerar unisont mot inte minst kritik av invandringspolitiken. Många har noterat att medierna, i stället för att granska makthavarna för folkets räkning, har kommit att granska folket åt makthavarna, ett fenomen som blev tydligt bland annat när Expressen hängde ut vanliga människor som hade kommenterat på ett för etablissemanget oacceptabelt sätt på nätet. I själva verket har det blivit lättare att bryta in i det politiska etablissemanget, vilket Sverigedemokraternas framgångar visar, än i det kulturella och mediala, som ju inte är folkvalt. I riksdagen förekommer numera kritik mot det mångkulturella projektet, något som fortfarande är omöjligt på de större tidningarnas ledar- eller kultursidor. Det är inte konstigt att samma sidor ägnar så mycket kraft åt att bekämpa detta enda riksdagsparti.

De utpekade delarna av etablissemanget har därför försökt flytta fokus till en sorts ekonomiskt etablissemang, där man bland annat har raljerat kring hur Donald Trump och Nigel Farage står framför en dörr som ser ut att vara av guld, vilket alltså skulle signalera deras etablerade ställning. Då har man helt missat poängen. Vi vet alla att Trump är förmögen, men det är inte samma sak som att hans valseger inte är ett slag mot det etablissemang som Hillary Clinton tillhör. Hon har i högsta grad stötts av just de mediala och kulturella eliterna, det ”träsk” av korruption som Trump lovar att dränera.

En intressant aspekt i Montelius argumentation när hon vill visa att hon är lika folklig som Marcus Birro, är att hon samtidigt inte kan låta bli att hela tiden avslöja en elitistisk syn, och bland annat talar om Birros ”fans på Facebook”, samt via omvägar kallar honom ”ett obskyrt, högerkristet miffo”, varvat med det lite nedlåtande ”kära Marcus”. I ett av de tidigare debattinläggen från henne i frågan, är en passage om huruvida det finns personer som inte vill ta emot ”människor som flyr från krig och förtryck” särskilt talande:

”Själv möter jag dem varje dag, i kommentarsfälten på internet, på Kent Ekeroths Twitter, och det har faktiskt även hänt att vänner till mig, med fel hårfärg, har mött dem på Södermalm.”

Att hon här reducerar frågan om asylinvandring till ”fel hårfärg” är inte det viktiga, utan att hon endast ser denna opinion på Twitter och i kommentarsfält. På hennes egna kultursidor lär de nämligen inte synas. Ett exempel på hennes förmenta folklighet, som dyker upp i Opinion Live, är direkt bisarrt:
– Apropå det där med vilken bubbla man lever i, så går ju till exempel mina tre barn alla tre i klasser där de är i absolut minoritet i egenskap av barn till så kallade svennar.

Marcus Birros kanske tydligaste bild av den aktuella motsättningen mellan folket och dessa etablissemang, ges när han vid ett tillfälle refererar till Ulf Lundells ”När folket bygger landet”, som han menar hyllas för att folkets åsikter i det fallet kunde accepteras:

– Men när folket börjar bygga ett annat land, när fackföreningsrörelsen sviker, när arbetarrörelsen sviker, när Socialdemokraterna sviker, när inte ens det nya moderata arbetarpartiet har svar på folks frågor och folk går någon annanstans […] då är det inte okej när folket bygger landet längre, för då har folket fel. De fattiga är dumma i huvudet, folk som röstar på Trump fattar ingenting.

Det har i alla tider funnits etablerade personer och klasser som har stått ovanför ett folk, men det som är anmärkningsvärt i dagens Sverige är hur intimt förknippad denna ställning är med åsikter. Därför ingår Martina Montelius i ett etablissemang där Ian Wachtmeister inte finns, och det är därför som Montelius, som sannolikt inte har en hög lön eller en upphöjd ställning, bereds utrymme i alla tidningar och alla tv-kanaler.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Socialminister Jakob Forssmed ser inga problem med covidvaccinerna, men vad säger Angus Dalgleish, professor i onkologi?

Socialminister Jakob Forssmed ser inga problem med covidvaccinerna, men vad säger Angus Dalgleish, professor i onkologi?

🟠 OPINION: ELSA WIDDING Socialminister Jakob Forssmed påstår att vaccinationerna mot Covid-19 är säkra och effektiva. Detsamma påstår hälsominister Acko Ankarberg Johansson som dessutom tillägger att vaccinerna mot Covid-19 är bra för folkhälsan. Samtidigt blir allt fler svenskar smärtsamt medvetna om att så inte alls är fallet när nu plötsligt allt fler nära och kära drabbas av accelererande cancerförlopp, som idag går under benämningen ”turbocancer”.

Läs även:

SVT:s nya asylbluff: ”Akbar lärde sig svenska på fyra månader”

SVT:s nya asylbluff: ”Akbar lärde sig svenska på fyra månader”

🟠 – Läs: har börjat lära sig språket efter nio år på bidrag i Sverige ”Från analfabet till läskunnig på fyra månader – Akbar knäckte läskoden i rekordfart”, berättade SVT i en solskenshistoria om ett ”unikt” afghanskt språkgeni i början av maj. Nya Tider kan nu avslöja att SVT lurat sina läsare. Akbar har i själva verket varit bosatt i Sverige sedan åtminstone 2015 utan att vare sig arbeta eller lära sig språket.

Efter tumultet i Gubbängen – vad har teatern för relationer med våldsvänstern?

Efter tumultet i Gubbängen – vad har teatern för relationer med våldsvänstern?

🟠 KULTUR Den 24 april blev ett vänsterradikalt möte i en teaterlokal i Gubbängen attackerat av maskerade män. Grundaren av terrorsekten AFA, Mathias Wåg, var inbjuden talare och blev angripen av inkräktarna. Riksdagens samtliga partiledare och etablerad media gick snabbt ut och fördömde attacken. Bland annat beskrevs den som ett hot mot demokratin. Men hur demokratisk är teatern i Gubbängen där mötet hölls egentligen, och vad är det ensemblen använder sin plattform till?

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Är Hasse Alfredson passé?

🟠 BOKRECENSION Humor åldras snabbt. Kan det finnas intresse för en svensk humorist som hade sin höjdpunkt på 60- och 70-talet? På sätt och vis gör det nog det. Om mannen ifråga heter Hans Alfredson. Han hade en bred begåvning. Han skrev böcker, gjorde film och revy, han kunde även teckna och sjunga någorlunda. Så en ny biografi över Alfredsons liv och gärning har sitt existensberättigande. Den fyller ett tomrum. Man kan säga att den, förutom själva personporträttet, liksom i förbigående tecknar en bild av den senare delen av det svenska 1900-talet.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Inte alltid en klänning i vitt

🟠 HISTORIA Idag är det självklarhet att bära en vit klänning när man gifter sig, men så har det inte alltid varit. Faktum är att det var först på 1800-talet som vit färg på brudklänningen började bli vanligt. Här i Sverige dröjde det dock till sekelskiftet 1900 innan den vita brudklänningen överhuvudtaget började konkurrera ut den svarta bland vanligt folk.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.