Som första flygbolag inför nu Singapore Airlines ett digitalt certifikat som ska visa passagerarens testresultat och vaccination för Covid-19, vilket bolaget ser som en del av ”det nya normala” för flygresor. Vidare menar företaget att certifikatet är ett sätt att använda digital teknologi för att ge kunderna en smidigare upplevelse av detta nya normala.
Singapore Airlines meddelade den 23 december att man ska börja testa den internationella flygorganisationen IATA:s nya app för ”hälsoverifiering”. Appen kallas ”Travel Pass”, och används nu på flygbolagets sträckor från Singapore till Jakarta och Kuala Lumpur. Planen är att utöka programmet, om man är nöjd, till andra sträckor. Certifikatet ska enligt planerna också integreras i flygbolagets vanliga app.
Passagerare som vill flyga dessa rutter måste först låta testa sig på någon av de utvalda klinikerna i Jakarta eller Kuala Lumpur. Där får de sedan antingen ett digitalt certifikat med QR-kod eller ett utskrivet på papper. Detta dokument kommer att kontrolleras både av flygpersonal och Singapores passkontroll.
IATA tillkännagav i november att man arbetade på Travel Pass, som en del av att öppna upp det internationella flygresandet. Förutom Singapore Airlines, har fler flygbolag tittat på lösningen. Till dessa hör australiensiska Qantas Airways, som uppger att ett bevis för vaccination kommer att krävas av alla resenärer som rester till och från Australien.
Företrädare för flygindustrin har dock också varnat för konsekvenserna för en bransch som redan har drabbats hårt av pandemin. Man har bland annat framfört att det borde räcka med ett negativt testresultat, eftersom vaccinering ännu bara är i startgroparna och de riskgrupper som vaccineras först är de som reser minst.
Källa:
https://www.rt.com/news/510601-singapore-covid-passport-launch-vaccine-certificate/