Fotboll – en stor magnet för sponsorer
Varför är det just fotbollen som sponsras mer än praktiskt taget alla andra sporter? Svaret är att fotbollsevenemang tillhör de största eventen inom sport och attraherar både stora publiksiffror och får en stor täckning av medierna. Sponsring handlar om att få ett medieutrymme och att ens varumärke blir förknippat med önskvärda värderingar. Under senare år så har sports betting bolagssajter etablerat sig som de största sponsorerna inom fotboll. Om du vill se en lista med de mest pålitliga betting sajterna i Sverige så har vi all relevant information. Fotbollen lockar dock sponsorer från en rad olika branscher. Under det senaste fotbolls-EM så betalade exempelvis både den kinesiska underhållningsjätten Tik Tok och det stora ryska gasbolaget Gazprom stora belopp för att synas bland fotbollspubliken. Vid sidan av de Olympiska Spelen så räknas fotbolls-VM till världens största idrottsevenemang som följs av otaliga miljoner fans runt om i världen. Det är därför mycket sannolikt att sports betting bolagen kommer att försöka haka sig på och profilera sig med olika sponsringsavtal under det kommande fotbolls-VM i Qatar år 2022.
Vilken är kopplingen mellan fotboll och sports betting?
Fotbollen tillhör idag de största och mest framgångsrika underhållningsbranscherna i den fysiska världen och omsätter riktigt stora belopp. Samtidigt så har online casinon och betting sajter blivit bland de mest framgångsrika nätbaserade verksamheterna. Eftersom betting industrin domineras av fotboll så delar betting bolagen och fotbollsvärlden i stor utsträckning samma kundsegment. Det är därför inte märkligt att allt fler sports betting bolag söker sig till fotbollsvärlden och betraktar fotbollen som ett attraktivt och lönsamt sponsorskap. Sports betting företagen sponsrar numera allt från enskilda spelare och fotbollslag till hela stadiums och olika turneringar. Det existerar med andra ord en ömsesidigt fördelaktig symbios mellan fotbollen och betting sajterna. Ju bättre det går för fotbollen desto bättre går det för betting bolagen och vice versa.
Fotbollsklubbar och sports betting företag
Sports betting företagen har inte enbart etablerat starka relationer med fotbollsindustrin som helhet men också med specifika fotbollsklubbar. Detta gäller både inom internationell och svensk fotboll. Fotbollsklubbarna har som regel stora utgifter, speciellt höga löner att betala till stjärnspelarna och till ledningen. Dessa utgifter finansieras av bland annat intäkter från matchbiljetter, olika bidrag och föreningsavgifter. Men även sponsring har blivit en mycket viktig ekonomisk källa för fotbollsklubbarna. Bara inom Sverige så läggs det miljardbelopp på sponsring och omkring 70 % av dessa sponsorbelopp går till fotbollen och andra idrottar. Med hjälp av pengar från sponsorer så har fotbollslag i Sverige och Europa kunnat investera i gräsrots- och ungdomsfotboll och därmed säkra sig framtida generationer av stjärnspelare. Sponsringen gynnar både fotbollsklubbarna och sports betting bolagen. Sponsorbeloppen resulterar i att klubbarnas försäljning ökar och profil stärks redan marknadsföringsmässigt. Den leder också till att intresset för fotboll ökar vilket stärker sports bettingsajternas ekonomiska vinstpotential. När sponsorpengar investeras i ungdomsfotboll så säkrar sig både fotbollen och betting bolagen att intresset för fotboll förblir starkt även i framtiden. Sponsring är med andra ord en vinn-vinn situation för både fotbollslag och sports betting bolagen, vilket förklarar det stora och ökade samarbetet.
Fenomenet Zlatan Ibrahimovic och betting
Zlatan Ibrahimovic är en av Sveriges största och mest framgångsrika internationella fotbollsprofiler genom tiderna. Samtidigt så är Ibrahimovic numera en stark bro i det omfattande och växande sponsringssamarbetet mellan fotbollsvärlden och sports betting bolagen. Den store svenske fotbollstjärnan blev nämligen för ett tag sedan både affischnamn och ägare i det framgångsrika spelbolaget Bethard. Den starka kopplingen till Ibrahimovic har stärkt Bethards varumärke samtidigt som det har ökat mediernas intresse för fotbollen och profilen Ibrahimovic.
Stora sponsorskap mellan fotbollsklubbar och online spelsajter
Det är allt större sponsorbelopp som kopplar online betting bolag till framgångsrika internationella fotbollsklubbar. Casinooperatören SportPesa och den engelska Premier League klubben Everton skrev på ett femårigt sponsoravtal värt omkring 750 miljoner kronor. Klubben Fullham hade tidigare skrivit under ett pionjäravtal med betting sajten Betfair. Men stora sponsorskap är inte begränsade till den engelska fotbollsligan. Redan år 2006 skrev den italienska stjärnspäckade storklubben AC Milan på ett sponsoravtal med den österrikiske sportbetting verksamheten bwin uppgående till 125 miljoner kronor. Det österrikiska bolaget hade samtidigt säkrat sig ett sponsoravtal med den engelska storklubben Manchester United genom att betala hela 250 miljoner kronor.
Slutsats
Fotbollen är en av världens största sporter och har blivit en magnet för sponsorer som söker en större medieexponering för deras varumärken. Sports betting bolagen har etablerat sig som de största fotbollssponsorerna i och med att deras kundsegment i stor uträckning utgörs av fotbollsintresserade individer. Sponsringsavtal är en vinn-vinn situation för både fotbollsklubbar och betting bolag. Med hjälp av sponsringspengar så har svenska och europeiska klubbar investerat i gräsrots- och ungdomsfotboll, vilket stärker sportens framtid. Den stora fotbollsprofilen Zlatan Ibrahimovic har genom sin ägande- och profilroll i betting bolaget Bethard ytterligare förstärkt den redan starka kopplingen mellan fotboll och sport betting industrin.