Medan Toyota numera främst tillverkar hybridbilar, satsar VW-gruppen allt mer på helt eldrivna bilar. Till detta tvingas VW-gruppen av både EU och tyska staten, som hotar med enorma bötesstraff om inte allt mer av tillverkarnas hela sortiment är laddhybrider eller rena elbilar.
Toyota anpassar sig efter EU-lagar i Europa men är annars fria att välja bränslen och teknik efter egna bedömningar. Det leder till delvis andra satsningar.
”Bilindustrins nuvarande affärsmodell kommer att kollapsa”, säger Toyotas styrelseordförande Akio Toyoda, sonson till grundaren Kiichiro Toyoda.
För sin japanska hemmamarknad menar Akio Toyoda att Japans hela elproduktion skulle överbelastas om alla japanska bilar skulle drivas elektriskt. Han säger att den infrastruktur (elförsörjning) som skulle krävas för eldrift av Japans hela fordonspark skulle kosta 135-358 miljarder kronor per år.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.