Per Bolund vill se fler elbilar på skattebetalarnas bekostnad. Foto: Miljöpartiet

Regeringens förslag: Höj skatten på bensin- och dieselfordon för att kunna subventionera elbilar

En kraftigt höjd fordonsskatt för nya bensin- och dieselfordon och en höjd miljöpremie för elbilar, det är delar i den budgetproposition för 2022 som regeringen presenterat under måndagen med fokus på Bonus-Malus-systemet.

Många köp av dyra elbilar, vilka premieras med skattepengar, har gjort att kassorna med åsidosatta subventioner för årets klimatbonus sinat redan i augusti i år. För att se till att fler subventionerade elbilar kan säljas även nästa år har regeringen gjort förslag i sin budgetproposition för 2022 som presenterades under måndagen och som totalt omfattar 3,9 miljarder kronor riktat till transportsektorn.

1,9 miljarder kronor ska vigas åt subventioner av elbilar. Men förslaget är en del i en kritiserad miljöpolitik som drabbar svenskar på landsbygden eftersom elbilssubventioner anses gynna välbeställda stadsbor samtidigt som landsbygdsbor och låginkomsttagare inte har möjlighet eller råd att köra elbilar. De ökade elkostnaderna, speciellt i södra delen av landet på grund av elbristen och höga överföringskostnader, gör det även till en ekonomisk fråga var i landet man bor om man ska köra elbil.

Samtidigt som subventionsprogrammet för elbilar fortsätter vill regeringen även straffa de som köper bensin- eller dieselfordon med höjda skatter för att bekosta elbilssubventionerna. Fler bilar kommer att hamna över den gräns för utsläpp där fordonsskatten blir högre. Gränsen sänks från 90 gram koldioxid per kilometer till 75 och straffavgifterna kommer dessutom att öka meddelar man.

Bonusförändringar i regeringens förslag. Källa: Regeringen

Subventionerade elbilar populära

Kraftigt ökade köp av de subventionerade elbilarna, där 70 000 kronor betalas av skattebetalarna, har lett till att pengarna för miljöbonusen redan är slut. För att kunna fortsätta med de subventionerade köpen meddelar regeringen under måndagen att man kommer genomföra en mångmiljardsatsning på infrastruktur och elbilssubventioner.

− Försäljningen av elbilar har dubblerats flera gånger om sedan Bonus-Malus infördes, och regeringen vill fortsätta gynna den utvecklingen. Nu ser vi till att de som vill göra en god sak för miljön också kan få den klimatbonus de förväntade sig när de köpte en klimatbonusbil, sade miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) under dagens pressträff.

Eftersom pengarna tagit slut vill regeringen fylla på med 1,9 miljarder kronor redan för innevarande år. Nästa år räknar regeringen med att ytterligare 550 miljoner kommer att behövas men Per Bolund flaggar för att regeringen kan behöva skjuta till mer och gläds över detta.

– Det här är verkligen ett kärt besvär, sade Per Bolund om att efterfrågan på de subventionerade elbilarna har överträffat förväntningarna.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Faktaruta: Bonus-Malus-systemet

Bonus-Malus betyder i korthet att miljöanpassade fordon med relativt låga utsläpp av koldioxid premieras med en bonus, medan fordon med relativt höga utsläpp av koldioxid belastas med högre skatt.

Bonus-Malus-systemet gäller för nya personbilar klass I och II (husbilar), lätta bussar och lätta lastbilar. När det gäller personbilar klass II finns det ingen övre gräns på totalvikten. De fordon som berörs är nya fordon som är påställda i vägtrafikregistret någon gång från och med den 1 juli 2018.

Bonus ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer om fordonet tagits i trafik första gången före 2020, eller för första gången den 1 april 2021 eller senare.

Bonus ges även till bilar som släpper ut högst 70 gram koldioxid per kilometer om fordonet tagits i trafik första gången mellan den 1 januari 2020 och den 31 mars 2021.

Malus omfattar bensin- och dieseldrivna personbilar klass I och II, lätta bussar och lätta lastbilar som stämmer in på alla punkter här nedan:

Fordonet

•har fordonsår 2018 eller senare

•tas i trafik och blir därmed skattepliktigt för första gången (i Sverige eller i annat land)

•mellan den 1 juli 2018 och den 31 mars 2021 och släpper ut över 95 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning eller:

•den 1 april 2021 eller senare och släpper ut över 90 gram koldioxid per kilometer vid blandad körning.

•har inte alternativt drivmedel (alkohol eller gas som inte är gasol/motorgas).

Källa: Transportstyrelsen

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Almedalen: Ebba Busch värnar hjärtlandet

Almedalen: Ebba Busch värnar hjärtlandet

🟠 Till skillnad från gårdagens tal av Dadgostar, som kändes riktigt långt, tittade jag idag förvånat på klockan och såg att det gått hela 38 minuter när talet var slut. Talet var strukturerat på ett fåtal punkter som är viktiga för ”vanligt folk” som ställdes mot Socialdemokraterna och övrig storstadsvänster, ett grepp som förmodligen kan vinna en del väljare. Framförallt är det centerväljare som Kristdemokraterna nu riktar in sig på. Frågan är hur många borgerliga väljare det finns kvar där att vinna. Om S-väljare, som Busch föreslog, vill ”låna ut sin röst” till ett borgerligt alternativ återstår också att se, men det är nödvändigt för en borgerlig seger. Trygghet i vid mening är det varumärke KD försöker bygga. Det handlar om vården, ekonomisk trygghet och åtgärder mot brottslighet, med ett jämlikhetsperspektiv.

Läs även:

Almedalen: Ebba Busch värnar hjärtlandet

Almedalen: Ebba Busch värnar hjärtlandet

🟠 Till skillnad från gårdagens tal av Dadgostar, som kändes riktigt långt, tittade jag idag förvånat på klockan och såg att det gått hela 38 minuter när talet var slut. Talet var strukturerat på ett fåtal punkter som är viktiga för ”vanligt folk” som ställdes mot Socialdemokraterna och övrig storstadsvänster, ett grepp som förmodligen kan vinna en del väljare. Framförallt är det centerväljare som Kristdemokraterna nu riktar in sig på. Frågan är hur många borgerliga väljare det finns kvar där att vinna. Om S-väljare, som Busch föreslog, vill ”låna ut sin röst” till ett borgerligt alternativ återstår också att se, men det är nödvändigt för en borgerlig seger. Trygghet i vid mening är det varumärke KD försöker bygga. Det handlar om vården, ekonomisk trygghet och åtgärder mot brottslighet, med ett jämlikhetsperspektiv.

Almedalen: Ulf Kristersson (M) förespråkar klassisk moderat politik och berömmer SD

Almedalen: Ulf Kristersson (M) förespråkar klassisk moderat politik och berömmer SD

🟠 INRIKES Klassisk moderat politik och samförstånd i högerblocket var vad Moderaternas partiledare Ulf Kristersson bjöd på. Sakpolitiskt var det inga nyheter, men nytt var det oreserverade berömmet av SD. Kristersson konstaterade att högerblocket, till skillnad från ”den spretande vänsterkartellen” hade en samsyn i en lång rad frågor och därför utgjorde ett stabilt regeringsalternativ, även om han i intervjuer under dagen sagt att det inte innebär att SD ska sitta i en kommande regering. Den saken lär man dock bli fler om.

Nyhetsdygnet

Bilden av det överhängande ”klimathotet” skärskådas

🟠 BOKRECENSION I boken Borde man oroa sig för klimathotet? konfronterar filosofiläraren Staffan Mörner de påståenden om ett förestående ”klimathot” som konstant förmedlas som absoluta sanningar. Mörner har varit engagerad i miljöfrågor under större delen av sitt liv och skriver sedan flera år om just klimatfrågan i olika nätpublikationer. Bokens utgångspunkt är ett ifrågasättande av det dominerande narrativet, vilket gör att läsaren får en gedigen grundkurs i klimatfrågans olika delar, skriver recensenten Tobias Svensson.

Fågelskådningens fröjder

🟠 Det finns flera trevliga sätt att vistas ute i naturen på, naturen ger så mycket och många intressen odlas där. Vi har botaniker som studerar blommor, svampentusiaster, trädälskare och fågelskådare. Vi ska koncentrera oss på fåglarna, så låt oss följa med Henning och Vikingagruppen på en exkursion.

Makthavaren bakom Elon Musk

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Historien om hur Elon Musk och hans hantlangare stoppade några tusen batterier från bärbara datorer i en Lotus Elise och startade elbilsrevolutionen är välkänd. Men det är inte hela historien om moderna elfordon. Företaget CATL hade också en stor del i att göra elbilar vanliga på vägarna, tack vare en knuff i rätt riktning från en direktör hos BMW.

Hylte: från bruksort till mångkultur

🟠 REPORTAGE Nya Tider har under en tid fått rapporter om att kommunen Hylte i Hallands län alltmer domineras av islamister och ökande otrygghet. Eftersom centralorten Hyltebruk är en liten bruksort på landet blev vi överraskade, så vi åkte dit och fann ett samhälle där mycket hade fått en muslimsk prägel, men där en tystnadskultur gjorde det svårt att hitta någon som ville uttala sig.

Containerbrist förvärrar begynnande matkris – Nya Tider i Wuhan: Inga spår av viruskatastrof

🟠 Covid-restriktioner förvandlar hamnar till flaskhalsar. Överfulla hamnar och försenade varutransporter ger förstörd mat. Kina har ett stort handelsöverskott då deras industriproduktion går för fullt medan stora delar av väst går på halvfart på grund av snart årslånga nedstängningar. Nya Tider besökte Wuhan och kunde förvånat konstatera att livet där är normalt medan omvärlden fortfarande efter ett år lever med varierande grad av nedstängningar.

Mord i Östervåla

🟠 HISTORIA Den 19 februari 1896 hittades postmästaren och klockaren Johan Åkerlund svårt skadad i huvudet på postkontoret i Östervåla. Han avled några timmar senare. Undersökningen tydde på att han blivit huggen med en yxa. Brottet bedömdes vara ett rånmord trots att mördaren inte rört värdepapperna som legat framme, fullt synliga. Detta är första delen om Östervålamordet som är både ett olöst brott och en komplex gåta.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Jämför casinon utan licens med snabba uttag hos Spelpressen
Allt du behöver veta om casino utan spelpaus
Svenskaonlinecasinon – Din jämförelsesida för svenska casino online
Jämför casino utan svensk licens hos Nya-Casinon.online
Hitta många olika casinon på casino-utan-svensk-licens.net
Viktig information om casino utan licens finns på casinoutanlicens.net
Bra sportbonusar hittar du på betting utan svensk licens
Finlands största sajt gällande nya casinon uudetkasinot.com
En sammanställning av information om utländska casino hittar du på Casinofrog.com.
Info om casino utan spelpaus hittar du på Starwarscasinos.com
Läs allt om Jalla Casino bonus här – vi har all info om sidan och guidar dig igenom alla steg så du kan motta din bonus.

Senaste numret

Nya Tider är den enda papperstidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Från april 2017 utkommer Nya Tider även med en nätupplaga varje vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör
Prenumerera på
Nya Tiders nyhetsbrev!

123 037 97 35

A Minska textstorlek". A+ Öka textstorlek. A++ Stor text.

Kundtjänst
Tel: 08-410 677 70
kund[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Redaktion
redaktion[snabel-a]nyatider.nu
Box 454, 191 24 Sollentuna

Annonser och SEO
salj[snabel-a]nyatider.nu

Artiklar (RSS)
© 2022 Nya Tider. Med ensamrätt. Nya Tider ges ut av AlternaMedia AB.

Ansvarig utgivare: Vávra Suk. Bankgiro: 108-0357.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.