– De vill utplåna vårt minne. Man vill förstöra vår konst, våra böcker, vår bildning, vår historia.
– Postmodernism och kommunistisk konst är inverterad estetik, anammande av det fula, och simpel strävan att chockera.
– Det finns i en långsiktig plan som går ut på att och göra oss till privatiserade identitetslösa konsumenter i en global ekonomi där en ytterst liten självutvald elit har totalkontroll.
Det hävdade flera talare när gruppen ”Stockholmare för ett suveränt Sverige” den 10 mars höll ett möte för yttrandefrihet på Mynttorget nära Riksdagshuset i Stockholm. Fokus låg på kulturkampen.
Trotsande flera minusgrader och iskylande vind fick de cirka 200 mötesdeltagarna som härdade ut höra nya heta röster i en kulturdebatt som det är alltför tyst om. Man får hoppas att det 30-tal motdemonstranter som skränade på andra sidan Strömkanalen också fick med sig något hem att tänka på.
Mårten Hernebring – ingenjör och antikommunist
Mårten Hernebring var först ut som talare. Mårten lyckades på 15 minuter med att i breda drag beskriva kulturhistorien fram till 1900-talet och om hur kommunister och senare den socialistiska Frankfurtskolan drivit fram dagens ”postmoderna” kulturklimat. Det finns en röd tråd av hat mot traditionella värden som förenar kommunister med det finanskapital som söker världsherravälde.
Klassisk konst söker skönhet och det hjälper folk att se sanning och godhet, förklarade Hernebring. Syftet med ”kommunistisk” konst är att degradera kulturen, befordra ateism och upplösa moral, regler och komplicerande resonemang från konsten. Konstnärers tekniska förmåga har ingen betydelse. Syftet är bara att påverka.
Regimen i Kina bekänner sig fortfarande till kommunismen, men det finns exilkineser, berättade Mårten Hernebring, som vill återupprätta den traditionella kinesiska kulturen. Det tycker inte Kinas regering om. När en sådan grupp skulle visa en traditionell kinesisk opera i Madrid så hotade Kina med handelssanktioner. Operan var slutsåld, men operaledningen skyllde på ”tekniska problem” och stoppade visningen. Daniel Herman, som tidigare var kulturminister i Tjeckien, brännmärkte spanjorernas undfallenhet och kallade Spanien en kinesisk koloni.
Även i Sverige är kinesiska ambassaden aktiv med att kontrollera kulturutövare, fortsatte Hernebring. I Linköping skulle det hållas en konstutställning ”The Art of Zhen San Ren”. Det var realistiska målningar i klassisk stil som bland annat skildrar förtrycket mot utövare av Falun Gong. Kinesiska ambassaden försökte stoppa utställningen men Linköpings kommun stod faktiskt på sig med hänvisning till yttrandefriheten i Sverige. Det ville Hernebring gärna berömma.
Sanning, godhet och tålamod är det som traditionell kultur måste baseras på, avslutade Mårten Hernebring.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.