En av de största sportevenemangen i världen är nära förestående. Vi talar givetvis om fotbolls-VM som i år spelas i Qatar. Matcherna går i fem olika städer men huvudstaden Doha förblir, med sina fyra arenor, centrum för turneringen. Årets evenemang är banbrytande eftersom det är första gången ett världsmästerskap i fotboll spelas i mellanöstern. Finalen går av stapeln strax innan jul, den 18 december och det återstår att se vilka lag som då möter varandra för att kämpa om guldet. Fotbolls-VM 2022 lockar miljontals tittare runt om i världen förutom de tusentals som kommer att befinna sig på plats på läktaren. Det digitala engagemanget förutspås bli enormt i form av streaming, betting och så vidare. I det här inlägget kikar vi närmare på korsbefruktningen mellan digitalisering och sportutövning.
Deltagande utan att delta
Idrottsvärlden har länge varit begränsad till de som utövar och de som beskådar. Denna ordning ändrades i samband med internets framväxt och förekomsten av digitala enheter i sportkonsumentens hand. Idag är streaming av sportevenemang i fjärran länder i realtid möjligt genom tjänster som Viaplay och Cmore. På Twitch diskuterar sportkreatörer sportnyheter- och evenemang före matcher och kommenterar livematcher ihop med communityn. Låt oss inte glömma betting som är ett sätt att dela spänningen och glädjen i en sport utan fysiskt engagemang dock med intellektuellt och strategiskt deltagande. Du är troligen redan bekant med möjligheterna att betta inom konventionella sporter som fotboll och hockey. Alternativen för betting på olika digitala plattformar har emellertid expanderat bortom ovan sporter och omfattar numera även en rad mindre sportgrenar. Det innebär att du kan betta på motorsport, bandy eller handboll lika enkelt som på basket eller tennis genom att enbart ha en hyfsad internetuppkoppling och en lämplig digital anordning.
Poddar med mera
Att konsumera sport genom linjär lyssning var tidigare främst begränsad till radio. Även om sportsändningarna på radio alltjämt består och drar lyssnare har de profilerade sport-poddarna brutit ny mark. Att lyssna på poddar är numera vardag för de flesta svenskar enligt en undersökning som nyligen genomfördes av musiktjänsten Spotify. Marknaden för sportpoddar är idag lika varierad som utbudet av sporter i verkliga livet. Bland de mest framträdande sport-poddarna i Sverige hittar vi When We Were Kings där Erik Niva och Håkan Andreasson talar om klubbar och säsonger som gjort avtryck i historien. I F1 för nybörjare tar Petter Bristav täten och delar med sig av heta spaningar om Formel 1 i sällskap av en rad engagerade bisittare. Det är avslutningsvis inte bara sport-podden som har digitaliseringen att tacka för sin aktuella utbredning. Inte heller sport-bloggen, ett format där en sportintresserad skribent förkovrar sig i en särskild idrottsgren och spottar ut inlägg som hör därtill, hade varit möjlig i ett icke-digitalt sportlandskap. Numera konsumerar de flesta av oss nämligen sportnyheter inte endast genom TV och tidningar – de flesta av oss hänger med digitalt i form av bloggar på nätet på profilerade sajter som bland annat sportbloggare.com.
Sport och e-handel
Digitaliseringen har inte endast inneburit en stor förändring för hur vi konsumerar och utövar sport. Det har även haft ett finger med i spelet är det gäller vår faktiska konsumentkraft, det vill säga hur och var vi handlar. Stora sportkedjor som Stadium och Intersport är förvisso fortfarande fysiskt närvarande i de flesta medelstora till stora svenska städer idag. Faktum är dock att den fysiska butiken i mångt och mycket behövt lämna plats för e-handeln och en mer digital handel med nya handelsmönster vad gäller sportkläder- och utrustning. Numera behöver sportutövaren inte längre bege sig till en fysisk butik för att handla utan kan enkelt klicka hem allt från klubbor, racketar, underställ och skor genom några enkla knapptryckningar på mobilen.