Detta är ingen teologisk artikel då undertecknad är historiker och konstvetare och därför utgår från de perspektiven. Artikeln är konstvetenskaplig och fokus ligger på 1600-talets ikonografi och ikonologi vad dessa betydde. De ikonologiska innebörderna var, och är, annorlunda än de teologiska.
Ikonografi är namnet på den metod som används till att identifiera och analysera konstnärliga motiv. Ikonologi är benämningen för tolkningen av ikonografins innebörd, med andra ord: vad motivet betyder.
Barocken avlöste renässansen och varade från 1590-talet till det tidiga 1700-talet. Vanligen brukar barocken anses börja omkring år 1600, men flera konstverk från 1590-talet är så pass präglade av den barocka målarkonsten att det är möjligt att hävda att epoken inleddes redan vid den tiden. Vad som är utmärkande för barockens målarkonst är en påtaglig kontrast mellan ljus och skugga, rörelser som ofta är dramatiska samt iögonfallande färger som rött, guld, gult och blått.
Precis som under medeltiden och renässansen var religiös, kristen konst populär. Att skildra kristna motiv från antingen tradition, helgonlegender, den tidens religiösa poesi och Bibeln på taveldukar var mycket vanligt i Europa från och med medeltiden.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.