Forskare i öppet brev om hotet från artificiell intelligens

En artikel i Ny Teknik den 12 januari uppmärksammar att en rad internationellt kända forskare i ett öppet brev vädjar om en samsyn och etisk grund för forskningen kring Artificiell Intelligens (AI). Debattören Åke Blomdahl menar att det är en fara vi bör ta på allvar.

Av rubriken i Ny Teknik får man uppfattningen att det öppna brevet är en skarp maning till besinning. I själva verket är brevet mycket beskedligt. Initiativtagare är ”The Future of Life Institute” (Institutet för livets framtid) med bland andra svensk-amerikanen och kosmologen Max Tegmark (känd för allmänheten med den populärvetenskapliga boken Vårt matematiska universum: mitt sökande efter den yttersta verkligheten). Bland undertecknarna märks sådana som Stephen Hawking, Roman Yampolskiy, Nick Boström som gjort sig kända för att varna för risker med AI-forskning. Man kan också notera att Ray Kurzweil, Googles tekniska utvecklingschef och världens mest namnkunnige transhumanist, inte är med bland undertecknarna.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Covidvaccinskandalen: Brittisk parlamentsledamot kallar polis till möte efter att ”mycket oroande och allvarliga nya bevis” framkommit

🟠 Kort efteråt fick han höra att ”han snart kommer att dö …” Den brittiske parlamentsledamoten Andrew Bridgen har skrivit ett öppet brev till Sir Mark Rowley, polischef för Metropolitan Police, och bett om ett brådskande möte med honom och hans utredare för att diskutera ”allvarliga frågeställningar” som framkommit angående covid-19-pandemin och massvaccinationsprogrammet. Nya Tider har tagit del av brevet och återger det i delar här. Anledningen till begäran om ett möte handlar bland annat om att det framkommit att Storbritanniens premiärministern Rishi Sunak privat investerat mångmiljardbelopp i vaccintillverkaren Moderna, som den brittiska regeringen sedan givit olika fördelar samt skrivit lukrativa kontrakt med. Detta samtidigt som alla larm om vaccinskador och överdödlighet ignorerats. Sedan Bridgen började skärskåda överdödligheten och vaccinskadorna har han utsatts för en sällan skådad hatkampanj från etablissemanget och dess media, där han motarbetas och smutskastas på alla sätt samt mobbas och till och med hotas till livet.

Läs även:

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ingen vaken person har kunnat missa att USA nyligen hade en spektakulär solförmörkelse, något som har fått stor medial uppmärksamhet innan, under och efter. Tidsschemat för den totala förmörkelsen den 8 april 2024 var beräknad till sekunden, detta tusentals år efter att skrämda människor först började försöka förutse dessa kosmiska händelser.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

En av våra största poeter jubilerade

🟠 KULTUR Trots att 200-årsminnet av en våra mesta lästa och uppskattade poeter, Erik Johan Stagnelius, inföll förra året, har det rönt begränsad uppmärksamhet. Det är synd, då det är en av det svenska språkets skickligaste och mest omedelbart tillgängliga diktare. Den som tränger djupare i hans liv och verk ställs dock inför en rad mysterier och problem – ja, i vissa avseenden är han också den svenska lyrikens gåtfullaste och mest gäckande gestalt.

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Bergens och gruvornas fru

🟠 HISTORIA I svenska berg och gruvor fanns, enligt folktron, ett nyckfullt väsen som var känt som gruvrået eller bergfrun. Detta väsen var vanligen kvinnligt. Hon kunde vara hjälpsam mot gruvarbetarna, men det hände även att hon ställde till med besvär genom att begära att de skulle låta bli att bryta malm i någon gruva. Ibland kunde hon gå så långt som att ta deras liv.

Fallet Kaspar Hauser

🟠 HISTORIA Kaspar Hauser har varit en gåta sedan han plötsligt dök upp på Nürnbergs gator med två mystiska brev i handen den 26 maj 1828. Ingen vet vilka hans föräldrar var. Man vet inte heller vem det var som höll honom inspärrad under hans första sexton år i livet. Han knivhöggs under mystiska omständigheter 14 december 1833 och avled tre dagar senare.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.