En linfärja, ibland även kallad kabelfärja, är en färja av ro-ro- typ för främst person- och fordonstransporter över mindre vattendrag. Ro-ro kommer av engelskans roll on, roll off, och beskriver fartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Färjan styrs av en eller två linor, eller närmare bestämt kraftiga stålvajrar som ligger i vattnet mellan de två färjelägena, uppspända i kraftiga betongfundament bredvid dem. Färjans motor arbetar sig åt ena eller andra hållet med hjälp av vajrarna, och har således inget roder för att ändra färjans riktning.

Eldriven färja sparar miljön

Den 11 januari gick den första eldrivna linfärjan på Kornhallsleden mellan Göteborg och Kungälv. Med eldrift genom kabel i stället för med dieselmotor kommer Gerd, som är Sveriges mest trafikerade linfärja, att efter den driftsmässiga omgörningen även i fortsättningen transportera nästan 717 000 fordon årligen över Nordre älv.

Färjerederiet, som har sitt huvudkontor i Vaxholm och lyder under Trafikverket, har inriktat sig på att hitta alternativ till fossila bränslen för att kunna garantera ”långsiktig hållbarhet” för sina färjor runt om i landet.
Omkring 1,6 miljoner kronor har man satsat på att ge färjan Gerd en driftsmässig ansiktslyftning i form av ett helt nytt maskineri. Gerd, som gör 24 000 turer om året mellan Kornhall i Kungälv och Gunnesby på Hisingen har varit dieseldriven i tolv år.

– Den nuvarande färjan har varit i drift på Kornhallsleden sedan 2004 och framdrivningen har varit ett dieselelektriskt mas­kineri. Så istället för 62 000 liter diesel får vi nu tillsätta omkring 171 000 kWh elektricitet, säger Peter Peterberg, miljösamordnare på Färjerederiet, till Nya Tider.

Gerd drivs av två elmotorer. Ström får man genom en elkabel som matas ut och in med hjälp av ett hjul på sidan av fartyget. På så sätt leds elektricitet från elnätet i land till färjans elmotorer. Dessa driver i sin tur två vinschar som drar färjan fram och tillbaka längs vajrar. Den motor som inte drar släpper ut vajern efter färjan.
För säkerhets skull har färjan även en dieselgenerator ombord. Den kan användas om det skulle bli strömavbrott i elnätet på land, vid åska eller svåra isförhållanden.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Mångkulturellt gängbråk i anslutning till Tallinnfärja

Mångkulturellt gängbråk i anslutning till Tallinnfärja

🟠 INRIKES Söndagen den 27 mars blev det bråkigt och stökigt då färjan Baltic Queen under förmiddagen anlöpte Värtaterminalen i Stockholm. Enligt flera medier var minst 30 personer inblandade i vad som polisen utreder som våldsamt upplopp, och enligt bland annat Expressen ska det ha rört sig om en uppgörelse mellan gängkriminella klaner från Södertälje och Märsta.

”Lastbilar dumpades från Estonia”

”Lastbilar dumpades från Estonia”

🟠 ”Jag har sammanställt det här pusslet bit för bit och har kommit fram till den fasta övertygelsen att Estonias förlisning inte var en vanlig olycka”, säger Harri Ruotsalainen, en finsk räddningsexpert som år 1994 var involverad i räddningsinsatsen för M/S Estonia, till Estlands största tidning Õhtuleht. Enligt honom finns det anledning att tro att en del av lasten, närmare bestämt flera lastbilar, dumpades från fartyget under resan och att detta var kopplat till förlisningen som orsakade 852 människors död.

Läs även:

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ingen vaken person har kunnat missa att USA nyligen hade en spektakulär solförmörkelse, något som har fått stor medial uppmärksamhet innan, under och efter. Tidsschemat för den totala förmörkelsen den 8 april 2024 var beräknad till sekunden, detta tusentals år efter att skrämda människor först började försöka förutse dessa kosmiska händelser.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Jan Guillou sätts under lupp

🟠 RECENSION Det är nog många som stört sig på Jan Guillou. En ny bok av litteraturprofessorn Ola Holmgren har dock tagit det hela ett steg längre. Den låter Guillou bli utgångspunkten för en kritik av en hel tidstendens. Guillou blir till en symbol för ”journalismen”, ett slags ideologi som bygger på att gestaltningen är oväsentlig, utan det enda som räknas är spännande och sensationella uppgifter. Förutom att vara en fiende till konsten döljer journalismen också på ett förrädiskt sätt en stark politisk tendens, i Jan Guillous fall bland annat en okritisk inställning till islam. Även den som inte är intresserad av litteratur kan njuta av det underhållande angreppet på den pompöse Guillou.

Hur konsten att förutsäga solförmörkelser blev en exakt vetenskap

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ingen vaken person har kunnat missa att USA nyligen hade en spektakulär solförmörkelse, något som har fått stor medial uppmärksamhet innan, under och efter. Tidsschemat för den totala förmörkelsen den 8 april 2024 var beräknad till sekunden, detta tusentals år efter att skrämda människor först började försöka förutse dessa kosmiska händelser.

Thierry Baudet: Därför behövs en fundamental opposition

🟠 Enligt Forum voor Democraties partiledare Thierry Baudet har partiet intagit en roll som ”fundamental opposition”. Detta genom att inte godkänna själva premisserna i de frågor som de andra partierna debatterar med varandra. Han tar upp invandringen, covid, klimatet, jordbruket, Ukraina och EU som konkreta exempel. ”I alla dessa frågor har vi en mycket mer fundamental inställning. Det är därför vårt parti är i en marginaliserad position, därför att det är den röda linjen som du inte får passera”, säger han till Nya Tider. Nu vill han ge fler rörelser den ”intellektuella ammunition” som krävs för att kunna argumentera för en radikalt annorlunda linje.

“Bönderna är rädda för Arla”

🟠 Nu går en av Sveriges största mjölkgårdar i konkurs. En av Sveriges största mjölkgårdar läggs ned efter en konflikt med Arla, och den drabbade bonden är inte ensam. Nya Tider har talat med drabbade (infälld bild) och med Claes Jonsson, ordförande för Sveriges Mjölkbönder (stor bilden). Alla vittnar om en ”tystnadskultur” där Arla har vänt sig emot sina egna för att uppfylla politiskt korrekta krav och där Arlas medlemmar inte vågar uttala sig, vare sig internt eller offentligt.

Den mystiska gravplatsen

🟠 HISTORIA Platsen där det ensamma järnkorset står är känd som Falks grav, men egentligen ligger rånmördaren Jonas Falk inte begravd där. Istället är det hans avrättningsplats som järnkorset vars inskription lyder ”FALK – 1855” markerar. Vad som gör denna plats till ett mysterium är blommorna. Varje sommar ligger nämligen färska blommor på Falks grav och trots kameraövervakning vet man fortfarande inte vem eller vilka som lägger dit dem.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Klicka här för att utforska vad ett casino utan svensk licens kan erbjuda!
Klicka här för att läsa om Betalrevolution

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.