I Matteus-evangeliet svarar Jesus på följande sätt när några fariséer och skriftlärda ber honom om ett tecken: ”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter.” (Matt 12:39-40).
Vad Jesus syftar på här var den tid han kom att tillbringa i dödsriket. Även i epistlarna nämns detta. I brevet till efesierna, för att nämna ett exempel, skriver Paulus följande: ”Att han [Jesus] steg upp, måste inte det betyda att han också har stigit ner i underjorden?” (Ef 4:9).
Vad Jesus gjorde i dödsriket är en del av den kristna teologin som inte är så allmänt känd inom västkyrkan idag. Denna händelse utgör däremot en del av de ortodoxa kyrkornas ikonografi och har även avbildats i västerländsk konst under medeltiden och tidig modern tid samt intresserade de tidiga kristna och den skildras i två apokryfisks skrifter.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.