De länder som deltog på mötet var, utöver värdländerna, Natos medlemsländer i Östersjöområdet: Danmark, Tyskland, Lettland, Litauen, Polen och Sverige. Även Natos generalsekreterare Mark Rutte var med, samt EU-kommissionens vice ordförande Henna Virkkunen.
Temat för mötet var säkerheten i Östersjöområdet och åtgärder för att skydda kritisk undervattensinfrastruktur. Att mötet genomfördes med så kort varsel berodde på att Nato bad Finlands president Alexander Stubb om det, med anledning av händelserna kring fartyget Eagle-S. På juldagen skadades strömkabeln Estlink 2 som går mellan Finland och Estland. Kabeln har en kapacitet på 650 megawatt, vilket motsvarar ungefär en finsk kärnkraftsreaktor. Det var ett svenskt ubåtsräddningsfartyg, HMS Belos, som lyckades hitta Eagle-S ankare i anslutning till släpspåret vid kabeln. Släpspåret ska enligt finska myndigheter vara flera mil långt. Diverse sjöfartsexperter har sedan dess uttalat sig i media och sagt att det är “osannolikt” att ett ankare lossnar, och att om det ändå sker borde besättningen ha märkt det.

Redan dagen efter att kabeln skadades, tidigt den 26 december, beslutade finsk kustbevakning och polis att med hjälp av helikoptrar borda fartyget. Det har sedan dess rapporterats om att fartyget ”misstänks” tillhöra den ryska skuggflottan, men några fullständiga bevis har inte kunnat presenteras. Fartyget sägs vara i dåligt skick och är registrerat på Cooköarna i Stilla havet. Besättningen har fått utreseförbud från Finland och fartyget ligger nu i hamnen i Borgå öster om Helsingfors, där finska myndigheter undersöker det.
Finska polisens och kustbevakningens resoluta agerande har hyllats av många Natoländer, men det är fortfarande oklart om agerandet följt internationell rätt. Enligt systemmedier har fartyget, på uppmaning av finska myndigheter, lämnat internationellt vatten och istället rest in på finskt vatten. Därmed skulle fartyget i praktiken ha låtit sig självt bordas av finska myndigheter. Besättningen består av 20 personer från Indien och Georgien.
Om fartyget inte hade hörsammat önskemålet hade det i princip inte funnits någon möjlighet att borda fartyget på internationellt vatten, utan att bryta mot internationell sjölagstiftning.

Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.