Tege Tornvall
Artiklar av Tege Tornvall
Många elbilsägare byter till bränslebil
🟠 Var femte ägare av elbil eller laddhybrid i Kalifornien har bytt eller vill byta tillbaka till bensin- eller dieselbil. Orsaken är främst problem med att ladda bilarna.
Överdrivna klimathot skrämmer i onödan – den stora faran är kallare klimat
🟠 Tällberg Forums grundare Bo Ekman varnar i DN 20 april för att haven kan stiga upp till sex meter om isar i Arktis och på Grönland skulle smälta. Han menar att mer koldioxid skulle värma atmosfären så att havs- och landisar smälter.
Överdrivna klimathot skapar energibrist
🟠 Sverige har inom ramen för Agenda 2030 förbundit sig att förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar från år 2030 (se NyT v48/2020). Veckans debattör Tege Tornvall i nätverket Klimatsans har svårt att föreställa sig hur samhället skulle kunna fungera med enbart elbilar, inte minst i vårt kalla klimat. När laddföretagen nu höjer sina laddpriser blir det i princip lika dyrt per mil att åka elbil som vanlig bil. Många nordliga kommuners elbilar gav helt upp nyligen när temperaturen kröp ner mot 20 minusgrader. Vi får elbrist om alternativa energikällor får problem, som översnöade solpaneler och vindmöllor med is på vingarna.
FN frågar unga dataspelare om klimatet
🟠 En person av 40 som spelar dataspel på mobiltelefoner anser att jordens klimat befinner sig i ett ”nödläge” och att detta kräver ”politiska krafttag”.
Vad är ”förnuftigt” med 2,5 ton plåt?
🟠 För saftiga 845 000 kronor kan man köpa 2,5 ton plåt från Volkswagen. Det är den stora och högbyggda modellen Touareg med 4-hjulsdrift, björnstark dieselmotor och kompletterande laddningsbar elmotor. Den upptar 488 gånger 198 centimeter gatuyta.
Ovetande miljöekonom
🟠 ”Sanningen är helt enkelt att vi inte vet.” Så sammanfattar den amerikanska miljöekonomen Koko Warner hur påstådd global uppvärmning kan påverka hur människor bor och lever.
Miljardböter pressar biltillverkare
🟠 Europeiska biltillverkare får betala höga EU-böter om deras bilar släpper ut koldioxid över vissa gränser. Dessa räknas i gram koldioxid per bil och körd kilometer.
Statliga chefer utan fackkunskap
🟠 Att leda statens vädertjänst SMHI kräver sakkunskap i ämnet, nämligen väder (meteorologi). Tyvärr är det si och så med den saken. På SMHI efterträder nu jägmästaren Håkan Wirtén agronomen Rolf Brennerfelt som generaldirektör.
Toyotas chef varnar för elbilar
🟠 Kampen om vem som är världens största biltillverkare står nu mellan japanska Toyota och den tyska VW-gruppen. Hack i häl ligger gruppen Nissan-Renault-Mitsubishi. Amerikanska General Motors ligger fyra före Hyundai-Kia.
Lund hälsar: Kom gärna hit – men inte med bil!
🟠 Nej, säger Lunds klimatpolitiska råd till en ny av- och påfart för E22 vid Lunds forsknings- och teknikpark Idéon. Passande nog heter också rådets ordförande just Neij.
Nyhetsdygnet
Senaste numret
Nya Tiders nyhetsbrev!