Det var den 19 november som bilkoncernen inledde sin kampanj med en filmsekvens förmedlad i sociala medier. Mångetniska modeller i olika åldrar och kroppsvikter iklädda skrikiga kläder med underliga detaljer, ses marschera runt i scenografiskt utstuderade miljöer. Sällskapet, varav en var en man i känning, rör sig synkroniserat som robotar. Avsikten är tydligen att det hela ska uppfattas som nyskapande och futuristiskt. Och det gör det nog – åtminstone för de människor som inte dagligen befinner sig i lokaler för konsthögskolors kreativa workshops.
Någon bil syns inte så långt ögat når, men däremot slagord som ”delete ordinary” (radera det vanliga) och besked att bilkoncernen numera ska fokusera på att utmana gränser och utforska nya perspektiv. Även den Jaguars logotyp som gjorts om. Den hoppande jaguaren i det traditionella märket har stiliserats kraftigt, och varumärkesnamnet presenteras i ett simplifierat typsnitt. Tanken tycks vara att bruka den minimalism som varit vägledande för varumärkeskommunikation i decennier, samtidigt som man vill hävda att man gör något banbrytande.
Allmänheten och allt fler företag har tröttnat på woke
Kritiken som vällt fram mot Jaguars nya identitet kan jämföras med den som drabbat tidigare kampanjer från till exempel Scandinavian Airlines och Bud Light, där PR-strategerna inte bara tycks ha misstolkat samtiden utan också missbedömt provokationernas effekt på publiken. I Jaguars fall har det dock producerat något som liknar ett lustmord online där andra företag och influerare gått samman med en ”anti-woke” opinion.
Människors egenproducerade memer har flödat i sociala medier, och flera kända profiler har skjutit ned kampanjen med dräpande kommentarer. AI-kreatören Marcus Byrne skrev på X att han ”fixat” reklamen i en film han gjort själv. I den jagar och angriper jaguarer de pretentiöst utstyrda modellerna som panikslaget flyr och ramlar över varandra. Techmiljardären Elon Musk noterade att bilmärkets kampanj inte innehöll några fordon, och skrev på sitt X: ”Säljer ni bilar?” Hans kommentar på Jaguars inlägg fick hundratusentals gillamarkeringar, medan Jaguars originalinlägg bara åtnjöt några tusen. Den brittiske högerpolitikern Nigel Farage förutspådde att företaget skulle gå under, och influencern Andrew Tate skrev också han på X att Jaguar var ”bögskit”, att han ägde 76 bilar men ingen Jaguar och att han nu ”aldrig kommer göra det”. Även glasögonbutiken Specsavers, bilföretaget Lucid Motors och spelfirman Razer gjorde Jaguar-parodier, bland annat genom att lägga upp låtsade löjeväckande uppdateringar av sina respektive varumärken.
Gamla globalistiska visioner för framtiden
Den 2 december presenterade Jaguar sitt koncept med de nya lyxiga bilmodellerna under Miami Art Week. Valet av arena visar att man nu vill att varumärket ska höjas i upplevelse – det handlar inte om nya bilmodeller utan om förfinad konst. Utöver det vill Jaguar representera en annorlunda framtid där vi gemensamt värnar planeten. Men andra varumärken har i åratal som bekant gått i liknande spår, och typiskt är att det inte finns någon egentlig variation i det som hela tiden ska tolkas som så normöverskridande. Riktningen är alltid densamma och det gäller även de kommunicerade idealen.
På Jaguars hemsida kan vi läsa om idéerna bakom den utskällda kampanjen, och de är i princip identiska med de som satts på pränt av World Economic Forums grundare Klaus Schwab, tidvis ända ned till begreppsnivå. Helt enligt WEF:s filosofi ska människor föras in i detta framtidsscenario av en elit som säger sig veta vad som måste göras för att rädda världen. I det här fallet kablas den sociala omdaningen lämpligt nog ut av ett varumärke som tillverkar lyxbilar.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.