Situationen i den svenska läropliktsskolan behöver visserligen allt det stöd som en uppdaterad lagstiftning tillför, men tyvärr kan inte lagsamlingen och paragraferna ingripa i de akuta klassrumssituationer som har tillåtits bli skolvardagens gissel. Det som krävs av lärare och rektorer alltifrån förskolan till högstadiets sista årskurs, och i vissa fall till och med på gymnasienivå, är en genomtänkt arbetspolicy. Med detta avser jag en absolut kollegial solidaritet och ett aldrig sviktande stöd från skolans rektor.
I all kommunikation med eleverna, alltifrån småbarn till ungdomar i övre tonåren, är det viktigt att man som vuxen håller sig till direkta och klara besked som för eleverna framstår som rättvisa och konsekventa.
En lärare ska inte försättas i en situation där läraren ”förbjuder” något som eleverna upplever att kollegor ”tillåter”. Lärare ska inte heller ge eleverna en möjlighet att försvara ett otillåtet beteende med ett ”i går fick vi göra så här, eller för den och den läraren får vi alltid göra så”.
Eleverna ska engageras i utformningen av de regler de förutsätts iaktta. Detta ska givetvis göras utifrån årskurs, ålder och mognad. För att en sådan praxis ska kunna förankras, måste skolans hela personal informeras och komma överens om att ta det vuxenansvar som krävs. Bland annat ska personalen i elevmatsalen insistera på ett artigt uppförande från elevernas sida: ”Kan jag få … tack!” En lärare som tittar bort eller underlåter att ingripa i en situation som kräver det, gör sig själv och hela skolan en björntjänst.
Hur ska då elevrepresentationen organiseras för att eleverna ska uppfatta utformningen av uppförandekoden som ett demokratiskt medbestämmandesystem?
För förskolan bör en modell fungera där den ansvariga läraren tillsammans med barngruppen håller en session bestående av praktiska moment under en skoldag eller en skolvecka. Barnen kan på så sätt ställas inför konkreta situationer som kräver ett visst uppförande och likaså ger exempel på ett icke godtagbart beteende med åtföljande tillrättavisning. Det går bra att åskådliggöra detta audiovisuellt eller i form av små improviserade sketcher.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.