Efter att de första förhandlingarna mellan valets segrare FDP (liberaler) och die Grünen (de europeiska miljöpartiernas urmoder) med Unionen (CDU + CSU) avslutats inleddes istället förhandlingar med socialdemokratiska SPD. Ett ultimatum från die Grünen var förbud för nybilsförsäljning av förbränningsmotorer i bilar, bensin- och dieseldrivna fordon måste bort. Problemen förförhandlarna låg emellertid inte endast i den vågskålen där die Grünen ställt olika ultimatum.
FDP-politikern Konstantin Kuhle sade den 8 oktober till TV-kanalen RTL att ett specifikt problem i de strandade förhandlingarna med Unionen var Markus Söder (CSU). Söder och CSU pålades stor skuld för att de så kallade Jamaica-förhandlingarna (svart-gul-grön partifärger) inte ledde någonvart.
”Man måste slå fast att inom Unionen har Markus Söder slagit in på en mobbingskurs och från början hindrat Armin Laschet”.
”Alla måste hålla käft nu”
När FDP och die Grünen inledde samtalen med SPD underströk den miljöpartistitiske partitoppen Robert Habeck å sin sida betydelsen av förtroliga förhandlingar: ”Det behövs ett förtroendeutrymme där parterna får möjlighet att överväga saker, annars kommer inget parti kunna förflytta sig innehållsmässigt. Därför måste alla deltagande hålla käften nu.” Men miljöpartiets ultimatum stod fast hävdade de ändå utåt. Habecks partivän Cem Özdemir upprepade på nytt att kraven på fartbegränsning på Autobahn och ett slutdatum för förbränningsmotorer stod fast. ”Fartgräns 130 kilometer i timmen är ett realistiskt mål”, menade Özdemir. SPD är med på det och polismyndigheterna runt om i Tyskland stöder kravet, liksom privatbilisterna i organisationen ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club), underströk man i argumentationen. ”Nu finns en samhällelig majoritet för detta” förklarade Özdemir i Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). En vecka senare var trots allt 130-gränsen bortförhandlad.
Både elbilsstöd och dieselsubvention ska bort enligt die Grünen
Något förvånande är att die Grünen vill slopa konsumentsubventionerna till nyköpta elbilar. ”Vi kan inte ge ut 6 000 Euro i köppremie för varje elbil och samtidigt gynna diesel med 8 miljarder Euro om året genom olika stöd.” Ett kompromissförslag är alltså att slopa båda bidragen. Die Grünen vill även stänga alla kolkraftverk till 2030 istället för 2038 som Förbundsdagen beslutat. Det tycker även SPD:s ungdomsförbund JUSO men frågan är om SPD kan tolerera det när det väl gäller.
När de röd-gulgröna sonderingarna inleddes kommenterade FDP:s Volker Wissinger att de olika förhandlingarna inte kan få resultera i en koalition baserad på minsta gemensamma nämnare, men att i jämförelse med 2017 så har sonderingarna så långt varit mer konstruktiva och lösningsorienterade.
Nu när den tredje sonderingsveckan efter Förbundsdagsvalet förlöpt, kom man alltså tidigt så pass nära varandra att en regeringskoalition kan förverkligas. Kommande vecka inleds de reella koalitionsförhandlingarna. Det verkar klart att Olaf Scholz nu kan vara helt säker på att bli Tysklands nye förbundskansler. Scholz bekräftade detta med orden: ”Vi har faktiskt lyckats”. Den 15 oktober gav även SPD:s ledningsutskott bifall till att bilda en koalition utifrån sonderingsdokumentets intentioner.
Artikeln fortsätter
Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.
Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.
Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.