Sherilyn Fenn som Audrey Horne och Kyle MacLachlan som FBI-agenten Dale Cooper i första säsongen av kultserien Twin Peaks. Stillbild YouTube

David Lynch – en konstnär mitt i Hollywood har tystnat

DÖDSRUNA
David Lynch förändrade både filmens och tv-seriernas landskap. Med sin kompromisslösa vision, drömlik och skrämmande, skapade han verk som Twin Peaks, Mulholland Drive och Blue Velvet – berättelser som har både förbryllat och fascinerat i decennier. I januari gick han bort, 78 år gammal, efter en tids lungsjukdom.

”En vacker kvinnas död är obestridligen det mest poetiska ämnet i världen”, skrev den moderna deckarberättelsens skapare Edgar Allan Poe. Denna idé blev även grunden för Twin Peaks, tv-serien som revolutione­rade berättarkonsten i tv-rutan. Skapad av David Lynch och Mark Frost, var Twin Peaks en unik blandning av drömsk surrealism och klassisk mordgåta, och blev start­skottet för det vi idag kallar prestige-tv. Serien står än idag som ett monument över Lynchs för­måga att kombinera det obehagliga med det vackra, verkligheten med drömmen och det ljusa med det mörka.

David Lynch föddes 1946 i Missoula, Montana, och växte upp i olika småstäder i USA. Hans far, Donald Lynch, arbetade för jordbruksdepartementet, vilket innebar många flyttar – från Idaho till North Caro­lina och slutligen till Alexandria i Virginia. I dokumentären David Lynch – The Art Life berättar han om uppväxten och de många flyttarna som något positivt.

David Lynch blev 78 år gammal. Foto: Alessandro/ Flickr

 

Han minns bland annat en barndoms­händelse från Spokane, Washington, som känns direkt hämtad ur hans filmer.

– Det var sent, kanske mitt i natten, och plötsligt, från andra sidan gatan, ut ur mörkret, kom det något som kändes som en märklig dröm. För jag hade aldrig sett en vuxen kvinna naken tidigare. Hon hade vacker, blekvit hud, och hon var helt na­ken. Jag tror att hennes mun var blodig.

Kvinnan rörde sig märkligt, och för barnen framstod hon nästan som en jätte.

– Hon kom närmare och närmare, och min bror bör­jade gråta. Jag ville hjälpa henne, men jag var liten. Jag visste inte vad jag skulle göra, berättar Lynch vidare.

Under tonåren i Virginia insåg Lynch att han ville bli konstnär – en vilja som skulle prägla hela hans liv. En vän, Toby, berättade att hans far arbetade som konstnär, vilket blev en ögonöppnare.

– Det liksom slog ner som en blixt, det brände sönder alla kopplingar i huvudet. Och från den stunden visste jag att det var det jag ville göra, berättar Lynch i dokumentären.

Långfilmen Mulholland Drive (2001) visar upp en mörk och korrupt bild av Hollywood, där han själv levde och arbetade under större delen av sitt liv.

 

Tobys far, konstnären Bushnell Keeler, blev en mentor som lärde Lynch att se konstnärskap som mer än arbete – som ett sätt att leva. Lynch beskrev det som ”konst­närslivet”, eller ”The Art Life”.

– Jag hade den här idén om att man dricker kaffe, röker cigaretter och målar. Och det är allt. Kanske kommer tjejer in i bilden lite grann, men i grunden handlar det om den otroliga lyckan i att arbeta och leva det livet, berättar han i dokumentä­ren.

Artikeln fortsätter

Är du prenumerant kan du logga in för att fortsätta läsa.

Inte prenumerant? Teckna en prenumeration här.

Vi kan tyvärr inte erbjuda allt material gratis på hemsidan, bara smakprov som detta. Som prenumerant får Du inte bara tillgång till hela sidan och vår veckotidning, Du gör också en värdefull insats för alternativ press i Sverige, som står upp mot politiskt korrekt systemmedia.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Relaterat

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Läs även:

Guldbaggegalans förfall

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Det Konstmuseet inte vill se

Det Konstmuseet inte vill se

🟠 KULTUR Konst kan, som vi vet, ha flera lager av betydelser. I fallet med Dick Bengtsson blir det lite extra avancerat. Faktiskt så pass avancerat att galleriet som ställer ut honom censurerar hans konst. Och inte nog med det. En samtida konstnär som säger att hon kan prata med de döda citerar honom från andra sidan, och aktivistiska kulturprofiler tillskriver honom ideal han aldrig ställt sig bakom. En besynnerlig gravskändning av ett unikt konstnärskap pågår i Stockholm fram till mitten av september.

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Kallmurar

Kallmurar

🟠 KULTUR När människan blev bofast och började bruka jorden uppstod ett behov av att hägna in de områden som var åkrar och betesmarker. Murar och gärdsgårdar behövdes för att markera gränser och ge ett nödvändigt skydd mot vilda djur och andra inkräktare.

Åsle Tå

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Guldbaggegalans förfall

🟠 KULTUR Guldbaggegalan har länge varit något jag har sett fram emot och njutit av, att först se filmstjärnor anlända på röda mattan och sedan följa prisutdelningen med spänning, ledd av en rolig konferencier. Numera är det dessvärre plågsamt att se den, bland annat på grund av vulgärt språk och politisk propaganda. Den första och sista delen leddes i år av okända afrikaner som hade ett vulgärt språk, med uttryck som ”What the fuck!”

Legender: Bakom kulisserna av myterna som styr oss

🟠 KULTUR I en värld mättad med info-fiction – virala inlägg på X, blockbusters eller valkampanjer – är legender inte längre berättelser från förr. De är en industri, en strategisk konst, som Bruno Fuligni avslöjar i sin bok ”Le Bureau des légendes décrypté”, där han utforskar spioners tekniker för att skapa trovärdiga täckmantlar. ”Le Bureau des légendes” är den franska titeln på TV-serien ”Falsk identitet” som sändes i SVT 2016.

Jättevargen ylar igen

🟠 Forskare: Första utrotade djuret återskapat Tre jättevargar påstås vara de första återskapade exemplaren av en utdöd djurart. Företaget bakom kritiseras dock för att presentera genmodifierade hybrider, som bara delvis har de utdöda generna, men samtidigt visar deras tekniska framsteg att det är möjligt att återskapa arter – men även att genmodifiera människor.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.