Speglar befolkningen? H&M och andra kedjor motiverar ofta utlänningar i reklamen som att man vill spegla kundernas sammansättning. Faktum är dock att svenskarna är kraftigt underrepresenterade, och vad värre är, man kör samma reklam i till exempel Tjeckien, där det knappt finns någon mångkultur alls. Stillbild: Christian Mang/Reuters

Ansvaret ligger på oss

CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET
”Lägg ner mångfaldsvurmandet”. Så sammanfattar vi i detta nummer den amerikanska regeringen Trumps budskap till europeiska företag i slutet av mars. Det är glädjande men räcker förstås inte hela vägen. Den som i slutändan kan rädda Europa är bara vi själva.

Trumps uppmaning till europeiska företag att sluta med ”mångfald och inkludering” väckte stor vrede i de politiskt kor­rektas led. Hur vågade bara den hemska orangea mannen blanda sig i europeiska angelägen­heter? Deras protester lät stundtals nästan patriotiska: Vi får inte låta amerikanerna tvinga oss att överge våra europeiska värderingar!

Jag har faktiskt svårt att komma på ett svar som dryper av så mycket sarkasm som dessa galenskaper för­tjänar.

Som vi tar upp i detta nummer, handlar det naturligtvis inte om några ”europeiska” eller ”svenska” värderingar. Hela woke- och DEI-agendan har sitt ursprung i en ohelig sammansmältning av kapitalism och vänstervärderingar som har drivits fram av globalister – internationella organ som FN i samarbete med den globala finanseliten, inte minst från just USA: WEF, BlackRock, Vanguard, Goldman Sachs och så vidare.

”Våra europeiska värderingar” som består av att diskriminera mot den vita ursprungsbefolkningen i varje västerländskt land?

”Våra europeiska värderingar” som består av den ologiska, irratio­nella och djupt skadliga föreställ­ningen att det borde vara 50 procent kvinnor på ledande positioner, över­allt och i alla sammanhang, och ifall detta inte uppnås så beror det på unkna patriarkala strukturer som måste bekämpas?

”Våra europeiska värderingar” som säger att ju färre svenska, heterosexuella män som sitter i svenska bo­lagsstyrelser desto bättre – ju färre tyskar i Tyskland, ju färre spanjorer i Spanien, och ju färre tjecker i Tjeck­ien – desto bättre anses ett företag ha lyckats bekämpa de ”strukturer” som håller nere de stackars minori­teterna och hindrar dem från att rea­lisera sin fulla potential.

”Våra europeiska värderingar” som har blivit till en sådan mass­psykos att ett företag som Nordea kan beskriva sig självt med orden: ”Mångfald och inkludering står överst på vår agenda och varje dag söker vi nya sätt att öka mångfalden och bli mer inkluderande”.

Godhetssignaleringen gör ibland ett ganska bra jobb med att parodiera sig själv. Det som står överst på agen­dan för en kapitalistisk storbank är alltså inte, hävdar bankens PR-avdel­ning, att tjäna pengar åt sina aktieä­gare, inte heller att ha nöjda kunder – utan att göra firman mer ”mångfal­dig” och ”inkluderande” – varje dag. Vad det nu ens innebär, för det varie­rar med sammanhanget och aktörer­na. Men det är något väldigt fluffigt och fint och något med kvinnor och minoriteter, och den som inte ägnar sig åt mångfaldsarbete är en skurk.

Den mer skrämmande möjlighe­ten vore att det inte är godhetssigna­lering, utan att Nordea på fullt allvar tycker att det viktigaste med att driva en bank är att ”varje dag” sträva ef­ter att ”öka mångfalden”, eller med andra ord att minska antalet vita, heterosexuella män. ”Vi kommer att kämpa för mångfald ända tills hela styrelsen och halva arbetsstyrkan består av svarta lesbiska transkvin­nor.” Låter som ett vinnande kon­cept.

Men nej, de parodiskt entusiastiska mångfaldsyttringarna är naturligtvis inget de tror på själva. Det skulle för­våna mig om ens en enda person i Nordeas styrelse på riktigt tycker att deras ”mångfaldsarbete” är ”överst på vår agenda”. Inte många företag väljer självmant att leta efter medlemmar av underrepresenterade grupper att anställa, bara för att det är så härligt med mångfald. I sitt ”na­turliga tillstånd”, innan woke- och DEI-agendorna gjorde sitt intåg, väl­jer ett företag att anställa efter meri­ter. Och tittar man på något annat än meriter är det antagligen hur trolig den potentiella medarbetaren är att bli en lojal och smidigt fungerande kugge i maskineriet, vilket snarare gör dem benägna att anställa ur den egna etniska gruppen än tvärtom. In­diska företagsledare anställer indier, judar anställer judar, kineser kineser och araber araber. Och svenska före­tag anställde helst svenskar, innan det blev politiskt korrekt att låta an­dra få företräde.

Numera är det lag på att företag inom EU måste diskriminera mot vita, heterosexuella och män, eller också komma med en förklaring till varför man inte gör det. De flesta företag väljer då det minst friktions­skapande alternativet och gör un­gefär som Volvo: Man sätter upp ett mål om att ha en viss andel kvinnor anställda, lägger in fler kvinnor i sina reklamutskick än vad som är rimligt med hänsyn till branschen, och ger kvinnor företräde framför män ifall två sökande har likvärdiga meriter. Vill man vara extra ”duktig” och öka sina ESG-poäng (se sidorna 24–25 i detta nummer) så gör man riktad re­klam för att rekrytera invandrare, så länge de är kvalificerade.

Det är naturligtvis diskriminering det också. Ifall ett företag tvärtom hade gjort riktad reklam till vita svenskar och gjort det tydligt att man föredrog vita framför icke-vita, män framför kvinnor och heterosexuella framför homosexuella vid likvärdiga meriter, hade vänsteretablissemang­et vrålat i högan sky och företaget hade blivit åtalat. Men att en och annan kvinna får företräde sänker inte hela firman och man uppfyller lagens krav på att diskriminera män.

Lagens krav på att diskriminera – ja, ni hör hur det låter, men det är ju vad det handlar om.

Märk väl att det inte är lagligt att aktivt och öppet diskriminera mot majoritetsgrupperna. Har en vit, he­terosexuell man uppenbart bättre kvalifikationer så kan även han vin­na ett diskrimineringsmål i domstol ifall företaget låter en mindre kvali­ficerad svart lesbisk transkvinna gå före. Men samtidigt är det alltså ett lagkrav för större företag att diskri­minera subtilt genom ”målsättning­ar” om att öka representationen för minoriteter, riktad reklam där man höjer upp minoriteter eller kvinnor, och företräde vid lika meriter. Gör man inte det så måste man förklara varför i sin årsredovisning.

Reklambranschen är van, kan på­pekas. Den har i årtionden lyft fram minoriteter framför vita, i synnerhet vita män, något som uppmärksam­mats av nationalister och invand­ringskritiker. En tråd på Flashback om fenomenet har varit vid liv se­dan 2008. En annan tråd handlade specifikt om H&M och hur många icke-vita de har i reklamen. Det sista inlägget hävdar i maj 2021 att ”17 av 36 är svarta + en arab och en kines”. När jag går in på H&M sida nu har jag svårt att hitta en enda vit modell.

Varför det är så vore antagligen ett intressant ämne för ett grävande reportage, men fenomenet är både intressant och obehagligt då det up­penbarligen inte drivs främst av kommersiella orsaker. Alla vet att konsumenter lockas mer av model­ler eller rollkaraktärer som liknar dem själva – faktum är att detta är själva argumentet för att ”inkludera” olika minoriteter i såväl reklam som spelfilmer, att ge dem någon som de kan identifiera sig med. Detta gör det kommersiellt rationellt att låta re­klamen ”spegla befolkningen” – men det är inte vad man gör. Minoriteter­na är hela tiden överrepresenterade i reklamens värld. De har varit det i Sverige långt innan massinvand­ringen förvandlat landet till oigen­kännlighet. Och de är det idag i mitt hemland Tjeckien där antalet svarta och andra icke-européer fortfarande är litet, och där det rationella vore att ha nästan uteslutande vita model­ler som tjeckerna kan identifiera sig med – men i Tjeckien kör H&M med samma mångkulturella skyltfönster som i Sverige. Det är svårt att undgå slutsatsen att det snarare avspeglar hur någon vill att landet ska se ut i framtiden, vilket också är den slut­sats flera användare på Flashback drar. Men vem och varför?

Nå, än så länge har Donald Trump inte krävt proportionell representa­tion av tjecker i tjeckisk reklam, och det skulle tyvärr förvåna mig om han gjorde det. Men att USA:s regering nu försöker knuffa svenska och europe­iska företag i rätt riktning i viktiga frågor är stort. Dessa skadliga influ­enser kommer främst från USA, och det känns märkligt men också hopp­ingivande att det nu är USA som drar åt andra hållet. Det ska sägas att jag haft väldigt låga förväntningar på Trump, vilket jag också uttryckt i ti­digare ledare, men jag är faktiskt po­sitivt överraskad. Han gör och säger många dumheter, men också betyd­ligt fler bra och viktiga saker än jag hade förväntat mig.

Det är dock viktigt att inte förlita sig på Donald Trump eller USA:s re­gering. Vi kan vara glada över att de nu står på rätt sida i vissa frågor, kanske bara i fyra år, men ansvaret för att vända utvecklingen i Europa ligger på oss oppositionella europé­er.

Dela artikeln

Materialet är upphovsrättsskyddat. Du har tillstånd att citera fritt ur artiklarna förutsatt att källa (www.nyatider.se) anges. Foton får inte återanvändas utan Nya Tiders tillstånd.

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Relaterat

Håller det faktiskt på att vända nu?

Håller det faktiskt på att vända nu?

🟠 CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET Det har ofta sagts att utvecklingen i Sverige följer utvecklingen i USA, med viss fördröjning. Under det senaste halvseklet har detta faktum knappast varit positivt. Nu kan man för första gången på länge faktiskt hoppas på att det stämmer, åtminstone i vissa avseenden. Dels gör Trump rent hus med woke i sitt eget land, dels säger hans vicepresident Vance att Europa bör göra detsamma.

Jordskredsseger för Trump – kan han leverera denna gång?

Jordskredsseger för Trump – kan han leverera denna gång?

🟠 CHEFREDAKTÖREN HAR ORDET Donald Trump vann inte bara samtliga de sju delstater där opinionsmätningarna varit jämna. Han fick dessutom fler röster än Demokraternas kandidat även på det nationella planet – vilket ingen republikan fått sedan 2004. Nu visar det sig att Republikanerna även får majoritet i både senaten och representanthuset. Därmed har Trump nu helt andra möjligheter att faktiskt driva igenom sin politik än han hade under sin förra mandatperiod, och världen håller andan. Det finns inga ursäkter denna gång!

Läs även:

Rysshat

Rysshat

🟠 KRÖNIKA ”Putin är galen, han är paranoid. Han tar först Ukraina, sen Baltikum, sen Sverige. Vi är hotade. Ryssarna går inte att lite på i förhandlingar, de är oberäkneliga. Kriget kommer närmare. Fienden kommer från öster. Ukraina kommer att vinna kriget, de kan inte förlora.”

48 000 elmopeder till Ghana

48 000 elmopeder till Ghana

🟠 KRÖNIKA Det är den senaste svenska idiotin vad det gäller bistånd eller vad det nu ska kallas för. När batterierna inte längre går att ladda så kommer ghananerna att få sparka sig fram eller bara använda mopederna i nedförsbackar.

Nyhetsdygnet

Senaste numret

Nya Tider är den enda tidningen som bemöter systempressens lögner i deras eget format: på papper. Sedan grundandet 2012 granskar Nya Tider den politiska korrektheten och berättar hur verkligheten ser ut bakom systemmedias tillrättalagda version. Tidningen utkommer med en nätutgåva två gånger i veckan och ett magasin varannan vecka.
Vávra Suk
Chefredaktör

Spanska inbördeskriget i svensk utgåva – bättre än Beevor

🟠 BOKRECENSION De flesta svenska högerradikaler är protestanter. Och ser historiskt Spanien, en av katolicismens högborgar, som alltifrån fiende till likgiltig makt. Så det spanska inbördeskriget, som nog hade ”högerradikalism” i det ena lägret, i Francosidan som stred för tronen och altaret, lockar inte svenska högerradikaler i gemen. Men trots det kan spanska inbördeskriget vara värt att studera. En nyutkommen bok föranleder Nya Tiders recensent att bege sig till det soliga Spanien under dess blodiga 1930-tal.

Åsle Tå

🟠 KULTUR I ett vackert, böljande landskap nedanför Ålleberg och Karleby, i närheten av Falköping, i Åslesänkan ligger Åsle Tå. Tågatan följer Kolaforsen och gatan kantas av små stugor omgivna av trädgårdstäppor med ”mormorsblommor” så som akleja, blåklint, liljor, lavendel och fingerborgsblommor. Här finns även stenmurar och träd av alla slag. Här möts vi av en unik miljö med den största samlingen av backstugor i Sverige från 1700- och 1800-talen.

Ramverk – verktyg för att strukturera, påverka och koordinera

🟠 VETENSKAP OCH TEKNIK Ramverk, eller på engelska, frameworks, är de metodologiska principer som formar hur vi tänker, agerar och interagerar i en alltmer komplex värld. I den här artikeln tittar vi på ramverkens ursprung och följer deras historia från antikens militära strategier till moderna digitala verktyg, samtidigt som vi undersöker deras roll inom områden som marknadsföring, underrättelseverksamhet, utbildning eller cybersäkerhet.

Ralph och Kobran

🟠 HISTORIA Ericofonen – eller Kobran, som den kom att kallas – var en banbrytande uppfinning inom telefonin av anledningen att den var första telefonen som var designad och konstruerad i ett enda stycke. Uppfinnaren bakom Kobran var den svenske formgivaren Ralph Lysell.

Ansgar – Nordens apostel

🟠 HISTORIA De flesta har hört talas om Ansgar. Han är en viktig person i vår historia. Ofta sägs det att Sverige kristnades genom Ansgars verksamhet, men så var det inte riktigt. Sveriges kristnande var en lång process, men man kan säga att Ansgar lade en viktig grundsten eftersom han var den förste kände missionären i vårt land. Han var också den förste främmande besökaren i Sverige som vi vet namnet på.

Satsa på ett eget örtapotek i år!

🟠 Nu har vi vintern bakom oss och våren har redan deklarerat sin ankomst. Redan lyser de små snödropparna bland löv och snö. Det är nu det frusna börjar få liv igen. Snart kan vi se de första små nässelskotten titta fram. Och nu kan vi börja så våra frön, visserligen inomhus än så länge, men bara känslan av att det är på gång är fantastisk. Man blir glad bara av att titta på de färgsprakande fröpåsarna.

Annonser

Logga in på ditt konto

Genom att fortsätta surfa vidare på hemsidan godkänner du vår integritetspolicy.